MOBILNALE 2 by

by 11. 10. 2010

V rámci pátého ročníku pražského festivalu současného umění „TINA B. – Řešení a evoluce“ se představilo sedm projektů připravených mezinárodním týmem kurátorů. Pozornost si mezi nimi zasloužil projekt věnovaný tématu cesty, „Mobilnale 2“, projekt Mobilnale 2 Helidona Gjergjiho v kurátorské koncepci Lýdie Pribišové. Namísto obvyklého výstavního prostoru dostali umělci „Mobilnale 2“ ze Slovenska a dalších zemí pozvání vystavit svá díla v anonymních osobních automobilech zaparkovaných na parkovišti v Bubenské ulici v Holešovicích. Zmíněné prostředí mohlo na návštěvníky působit neobvykle – místo před obyčejným dopravním prostředkem stojí před autem „snů“, ze kterého se line hlas popisující noční sny lidí (Alice Schivardi). Opodál je zaparkován „spící“ vůz zakrytý vyšívanou dekou a auto obalené hliníkem s otvorem k nahlédnutí, zatímco jiný vůz jako by hořel (Dionisis Christofilogiannis, Magda Tóthová a Michael Strasser…). Někde jsou za okny nainstalována videa, fotky a lightboxy jako v tradičních galerijních vitrínách (Artan Shabani, Ján Šipöcz…). Někteří umělci auta využívají pro performance, když na přístrojové desce prostřou občerstvení či dovnitř auta umístí diskosvětla a zvou ke vstupu dovnitř na skleničku (Peter Barényi & Eja Devečková…). Umělecká praxe citací, užití duchampovského ready-made, jak ho teoreticky definoval Bourriaud, a resemantizace prostoru jsou v „Mobilnale 2“ skvělým příkladem možnosti proměnit dopravní prostředek na něco jiného – mobilní galerii / místo setkávání / nádobu přechovávající posedlosti umělce-řidiče. Mobilnale 2 bylo de facto specifickým obyvatelným i přepravitelným projektem zároveň – namísto budování nových struktur se umění stěhuje přímo do prostorů, které jsou schopné vytvářet nové situace ve styku s veřejností. Jeho myšlenka se v budoucnu určitě setká s úspěchem, neboť experimentuje s alternativními uměleckými strategiemi zabydlení a znovupoužití, a také odráží úzkosti naší společnosti, která si je stále méně jistá vlastním směřováním.

DIONISIS CHRISTOFILOGIANNIS, Sleeping Car, 2010, foto: archiv autora.

Susanna Horvatovičová

More stories by

Susanna Horvatovičová