Výstava kurátorky Edith Jeřábkové John, Kovanda, Skrepl, 1988 je druhým výstavním počinem nově otevřené galerie SVIT v Praze. Primárním cílem výstavy bylo rekonstruovat projekt, který v roce 1988 proběhl v Malé výstavní síni OKS v Liberci, a jak sama kurátorka uvádí, „připomenout tvorbu předčasně zesnulého umělce Martina Johna“. Výstava toho však přináší mnohem víc, mimo jiné vede diváka k zamyšlení nad vztahem současnosti k „nejen nedávné“ minulosti. Geometrická a konstruktivistická forma, které zastoupení umělci využili, se v mnoha ohledech dá chápat jako jakýsi odkaz k avantgardě dvacátého století, jejíž projevy jsou vlastní i současné generaci mladých umělců. Stejně jako v případě Johna, Kovandy či Skrepla, kteří se během osmdesátých let odkláněli od již vyčerpaných uměleckých forem a hledali svobodu uměleckého vyjádření ve významově mnohoznačné abstraktní geometričnosti, i dnešní generace umělců využívá plurality, stejně tak jako historických, případně sociálně-politických konotací, které s sebou tato forma přináší. Jako zhmotnění tohoto propojení funguje i interpretace objektu Martina Johna, které se ve výstavě ujal Luděk Rathouský. I přesto, že projekt nemá archivní ambice, fotografická dokumentace z původní vernisáže (1988), která je stejně jako rozhovor kurátorky s Jiřím Kovandou a Vladimírem Skreplem součástí „nového pojetí“ výstavy, dává projektu nejen jasnou historickou a časovou hloubku, která nemusí (i z výše zmíněných důvodů) být na první pohled patrná, ale současně v divákovi třeba i neznalém původního projektu vytváří zvláštní a zdánlivě neopodstatněný pocit déja-vu. Je pak na každém z nás, zda se touto podstatou souvislostí budeme hlouběji zabývat, či zda ji necháme zapadnout v koloběhu času.
Plakát k výstavě Martina Johna, KS Blatiny, Praha 1989, na plakátě fotografieinstalacevýstavy Martin John, Jiří Kovanda, Vladimír Skrepl, Malá výstavní síň OKS, Liberec, 1988, foto: Jiří Popelka (z pozůstalosti Martina Johna),
Pohled do instalace výstavy Martin John, Jiří Kovanda, Vladimír Skrepl, 1988, SVIT, foto: Jiří Thýn.
Markéta Stará