STÍNY MINULÝCH UTOPIÍ by

by 11. 10. 2010

Výstavu „Stíny minulých utopií“ připravil pro galerii Národní technické knihovny její kurátor a umělec (člen Guma Guar) Milan Mikuláštík. Oslovil umělce nejmladší generace, které spojuje zájem o architekturu ovlivněnou ideologií. Tomáše Džadoně, loňského finalistu Ceny Jindřicha Chalupeckého, který v současnosti připravuje obrazový Slovník nářečí současného umění, přitahuje téma přechodů a změn. V rámci fiktivního projektu Nová tradícia umístil na panelák jako ready made objekt lidovou dřevěnici (připravuje se realizace!). Imitaci symbolů komunistické éry evokují pózy studenta Školy monumentální tvorby pražské AVU Janka Rouse, který se nechal vyfotit na střechách výškových budov. Jinou podobu konfrontace člověka a mrakodrapu ukazují velkoformátové fotografie Jana Pfeiffera. Urbanista, řídící se principy náhody a intuice, je hlavní postavou autorova videa Bez kontroly (k vidění též na letošním Bienále U Zvonu). Utopické vize socialistických plánovačů dotáhl ad absurdum Jan Geltner v 3D vizualizacích „obřích paneláků“. Ten největší na fasádě NTK obsahuje milion typizovaných buněk. K nerealizovaným stavbám tvůrců sovětské avantgardy odkazuje akryl Vasila Artamonova. Dvě starší plátna jsou pak jeho vzpomínkou na „rodný“ panelák. V instalaci Šedá zóna jako by Lukáš Machalický zhmotnil svůj starší výrok: „Společnou paměť vnímám prostorově, jako objekt, který má skutečné rozměry a tvar.“ Černé čtverce cenzurovaných dokumentů převádí v 3D objekty z litého betonu. Jediným zástupcem starší generace je brněnský umělec David Možný. Jeho dvě vystavená videa, zejména uhrančivá Rahova (rozpohybované fotografie z bukurešťského sídliště), patří k tomu nejlepšímu z celé výstavy.

JAKUB GELTNER, Plebeian courtyard, 2010, 3D vizualizace, foto: archiv autora.

Martina Faltýnová

More stories by

Martina Faltýnová