Jan Žalio – absolvent FaVU, člen kolektivu Fiume, jeden z autorů zmiňovaných na výstavě Objekt animace/Třetí smysl, která proběhla předloni na podzim v Domě umění ve Zlíně. V Brně byla během posledního roku dvakrát promítána jeho videa, naposledy v galerii G99. A za tím vším – Fiume. Brno – Fiume – animace. Nitka spojení.
Výstavu Shock wave připravili Filip Cenek a Tereza Sochorová v rámci festivalu neobvyklé hudby a filmu New New. „Výstava objektů animace a rozanimovaných kreseb bývalého ošetřovatele, zahradníka, restaurátora památek a údržbáře jednoho skotského hotelu.“ Místo úvodního textu jedna věta a kresbičky Jana Žalia. Výstřižky ze sešitů, deníků, kreslené poznámky na okraj.
Na začátku výstavy video Pasta. Barevné i temné. Tušení příběhu přeskakuje s rychle se měnícími obrazy, nakonec bílý koník zachraňuje pastu. Vedle nasvícené boty Jasoňky, z bochníků chleba, s podpatky z rohlíku. Já sám, ty sám, jásám, jásám, to je jasan. A dál, do krabic zabalená videa Tmička a Čmáry. Pod názvem Pes volná plocha animace, již zaplňují mechanické figurky a animované zkratky. Jako na drátkách. A pak právě ty objekty, které princip animace ukazují jinak. Hodiny a Zelenina. Ručičky hodinových strojků pohybují závažíčky z vajglů, ve vitrínce s petrželí přerovskou o ručičky hodinek břinká zavěšený kamínek, drátek vedle okurky natahuje kapku z černé kalužky. Titěrnost až mrazí. A na skle malého reflektoru na kousku papíru nakreslený maličký kůň.
A pak také text kurátorů u dokumentace výstavy na internetových stránkách festivalu New New. Nepopisuje přímo, jen naznačuje něco o bezprostřednosti nárazu rychlejšího než vědomí, moři v očích a „dobrodružství, za které mu děkujeme“. Tak výstava Jan Žalia. Způsobila jen rozechvění, její věcné uchopení se opožďuje za obrazem.
JAN ŽALIO, Pes, 2010, foto: archiv autora.
Blanka Švédová