TOBIAS ZIELONY by

by 11. 4. 2011

Nejnovější projekt Tobiase Zielonyho zkoumá společenský a městský úpadek severního neapolského předměstí Scampìa, známého rovněž pod označením 167, které připomíná proslulý zákon o veřejné zástavbě, který způsobil ekologickou a krajinářskou destrukci území Bel Paese. Zielony se konkrétně zaměřuje na neslavně proslulé sídliště Vele, což je chudá scampijská verze Le Corbusierových unités d’habitations, jimiž se ve svých návrzích inspiroval architekt Francesco Di Salvo. Sídliště Vele se stalo příznačným propastí, jaká zde zeje mezi dobře míněným plánem a jeho katastrofálním praktickým naplněním.V galerii vystupuje fotografická animace proti zdi a jádro výstavy tvoří zarámovaná sekvence obrazů. Jsou to znepokojivé připomínky obsažené v díle Gomorra (2009), což je místo proslavené velmi diskutovaným románem Roberta Saviana, přičemž velkoplošné verze Gomorry od Mattea Garroneho umožňují těmto neslavným budovám dále vyniknout. Tito mlčící obři jsou tu navždy zachyceni v sérii nočních fotografií, v nichž nesou svou minulost, zatímco čekají na záchranu nebo demolici. Dramatickou sílu těchto obrazů dále umocňuje perspektiva a efekt šerosvitu. Německý dokumentární styl je dobře patrný z přísných kompozic pohledů na architekturu a převládající nadčasovosti, zatímco umělec zůstává nezúčastněný.

TOBIAS ZIELONY, Vela Azzurra, 2009-2010, C-Print, 153×120 cm.
TOBIAS ZIELONY, Gaze, 2010, C-Print, 67×83 cm. S laskavým svolením Lia Rumma, Neapol/Miláno.

Eugenio Viola

More stories by

Eugenio Viola