ALLORA & CALZADILLA by

by 11. 4. 2012

Tvůrčí duo Jennifer Allora a Guielmo Calzadilla si vybudovalo pověst díky své schopnosti reagovat s tvůrčí virtuozitou na aktuální kulturní a politické otázky. Tři krátké filmy vystavené v galerii Lisson vznikly před rokem 2011, což okamžitě vede k otázkám: Proč tato díla vystavovat dnes? A kolikrát již byla samostatně vystavena? I když žijeme v době, kdy se od umělců očekává, že pokaždé, naskytne-li se jim příležitost vystavovat, přijdou s novým dílem, tato přehlídka je výjimkou.

Vieques Videos obsahuje dílo Returning a Sound (Návrat zvuku, 2004), které se po prvním zhlédnutí jeví jako neohrabané či dokonce bláznivé, a to vzhledem k absurditě počínání chlapce jedoucího na svém mopedu, na jehož výfuku je nasazena lesklá trubka. Avšak sledování tohto „aktivisty“ na jeho cestě malým ostrovem dosahuje sice nevýrazného, ale zároveň hypnotického efektu: neustálý souboj zvuku motoru mopedu a neladícího pištění trumpety. Vieques (což znamená „Dívčí ostrov“) leží u portorického pobřeží a jde o politicky velmi nabité místo fungující jako vzdálená lokace pro všechny scény předepsané ve scénáři. V díle Returning a Sound není vztah mezi výběrem lokality a volbou nástroje náhodný. Dílo Under Discussion (V diskusi, 2005) zobrazuje jiného „aktivistu“ plujícího na obráceném stole vybaveném motorem a kormidlem přes zakázané vody na bývalou vojenskou základnu, z níž se mezitím stala federální přírodní rezervace. Half Mast / Full Mast (Na celou žerď, na půl žerdi, 2010) je závěrečné „ostrovní“ dílo: čnící stožáry vymezující významné politické a společenské body se zde proměňují přičiněním obratných mladíků, kteří se na ně věší ve vodorovném směru jako lidské vlajky. Tyto neuspořádané ostrovní studie jsou velmi poutavé, jakkoli je jejich aktuálnost možná sporná.

ALLORA & CALZADILLA, Half Mast / Full Mast, 2010, dvoukanálové video ve vysokém rozlišení, bez zvuku, 21:11 min, video still, s laskavým svolením umělců a Lisson

Rajesh Punj

More stories by

Rajesh Punj