Z NOVÉHO SVĚTA DO CELÉHO SVĚTA / 300 LET HARRACHOVSKÉHO SKLA by

by 11. 9. 2012

Na základě dlouhodobého výzkumu připravil Jan Mergl ve spolupráci s dalšími odborníky výstavu tvorby harrachovské sklárny, mapující všechny etapy jejího výtvarného vývoje až po současnost. Harachovská sklárna v Novém Světě v Krkonoších zastávala od počátku 18. století jak z hlediska výtvarného stylu, tak technologie progresivní úlohu. Zvláště úspěšné období zažila v 1. pol. 19. století, kdy produkovala výrobky z velkého množství barevných sklovin, ale i skvělé sklo broušené. Sklárna se posléze dokázala přizpůsobit i proudu secesního dekorativismu a funkcionalistickým tendencím meziválečného období, její návrháři se i po roce 1950 rychle přeorientovali na nové designérské přístupy. Sklářský výtvarník Milan Metelák (od 1955) obohatil repertoár sklárny o řadu esteticky vyvážených tvarů jednotlivých souprav a své zkušenosti postupně předával Ladislavu Olivovi ml., který byl od roku 1988 jeho následovníkem. Vyniká zde Metelákova nápojová souprava Luxus z bezbarvého, tenkostěnného, hutně tvarovaného skla, dokládající virtuozitu řemeslných přístupů.  Ladislava Olivy ml. upoutá nápojová souprava Trikolora (1990) s červeným a modrým vláknem ovinutým kolem kupy, formálně navazující na zelené nálepy Milana Meteláka (1988). Současnost sklárny charakterizují prvotřídní realizace vzniklé ve spolupráci s předními českými designéry. Rony Plesl se prezentuje nápojovou soupravou Hemingway (2002) z do formy foukaného a posléze broušeného bezbarvého skla, ve které se snoubí vtip, dokonalý tvar i provedení. Stejný úspěch zaznamenal návrh jednoduchého válcovitého tvaru soupravy Rou-Ra (2002). Oba tyto soubory získaly v roce 2003 ocenění Vynikající výrobek od Design centra ČR. Zdařilé výsledky přinesla také spolupráce se studiem Olgoj Chorchoj, z které vzešla křehká nápojová souprava Ultraslim (2002). Výstava prezentovaná ve výstavním sále UPM nabízí souhrnný pohled na historii a současnost sklárny; jejím negativem je snad jedině tradiční a mírně nezáživný způsob prezentace děl v nekonečných vitrínách, ve kterých následuje exponát za exponátem. Naopak jednoznačně kvalitním výstupem je rozsáhlá doprovodná publikace, kterou v češtině a angličtině vydává nakladatelství Arbor vitae ve spolupráci s UPM.

RONY PLESL, nápojová souprava Hemingway, 2002, bezbarvé sklo, foukané do formy, broušené, foto: UPM. OLGOJ CHORCHOJ, nápojová souprava Ultraslim, 2002, bezbarvé sklo, foukané do formy, foto: UPM

Barbora Ropková

More stories by

Barbora Ropková