ŠESTÝ ROČNÍK PRAGUE BIENNALE by

by 11. 6. 2013

Právě bylo otevřeno Prague Biennale 6 spolu s Prague Biennale Photo 3 a obě akce budou pro návštěvníky otevřeny do 15. září ve funkcionalistických prostorách bývalého Nákladového nádraží na pražském Žižkově. Výrazná architektura Karla Caivase a Vladimíra Weisse z roku 1936 je sice svědectvím jiné doby, ale industriální archeologie ve střetu se současným uměním z mnoha zemí světa v sobě skrývá i celou řadu jiných vizí. Redakce časopisu Flash Art CZ & SK při této příležitosti položila několik otázek místostarostovi městské části Prahy 3 panu Matěji Stropnickému, který nad výstavou převzal záštitu:

Eva Krátká: Prague Biennale je již tradičně nejdůležitější mezinárodní přehlídkou současného umění v ČR. Co si myslíte, že může tato akce Praze 3 přinést? A co naopak může této přehlídce poskytnout Praha 3?

Matěj Stropnický: Žižkov je mimořádná čtvrť, centrum i periferie zároveň. Prolíná se tu malebné s monumentálním, ospalé s radikálním, vysoké s nízkým. Žižkov je přehlídkou pestrého života, Prague Biennale zprostředkovává pestrou přehlídku umělecké tvorby. To k sobě patří. I sám prostor Nákladového nádraží, který se ve spolupráci s Českými drahami snažíme oživit, je právě takový: vypadá omšele, ale těžko hledat účelnější. A právě výstava jako Prague Biennale k nám naproudí lidi, zájem, kvalitu, současnost, kvas. A to jsme chtěli.

EK: Chcete, aby Praha 3 svým kulturním děním konkurovala Praze 1?

MS: Všechna kultura sem!

EK: Má Praha 3 v úmyslu vytvořit z bývalého Nákladového nádraží stálý prostor pro kulturní akce? Jakého typu? Chystá se pro tyto účely jeho částečná rekonstrukce či alespoň modernizace některých prostor?

MS: O tom nemůžeme rozhodnout sami, budova není naše. Ale snažíme se ji v mezidobí naplnit kulturním programem, abychom předvedli její potenciální novou využitelnost právě v tomto směru. Pokud by ji v budoucnu rekonstruoval jediný vlastník, bude to pro něj tak drahé, že bude muset její nové využití chtě nechtě přizpůsobit návratnosti této investice. My bychom se ale vyslovené komerci rádi vyhnuli, rád bych, aby z nádraží vznikla nová veřejnoprávní instituce. Proto vedle sezonních akcí oslovuji a vodím na nádraží každý týden ředitele významných kulturních institucí – Galeriehlavního města Prahy, Uměleckoprůmyslového muzea, Národního filmového archivu a mnoha dalších – a všichni jsou nadšeni. Klíčové teď bude získat pro tuto myšlenku i jejich nadřízené, tedy hlavně Ministerstvo kultury a pražský magistrát. Věřím, že budova ožije pro kulturu jedině tehdy, bude-li mít více vlastníků skrze sdružení právnických osob a skladba její nabídky návštěvníkům bude co nejpestřejší. Snad se to povede, ve světě to jde, proč ne u nás?

 

Mezi vystavujícími umělci na Prague Biennale 6 a Prague Biennale Photo 3 jsou Jumaldi Alfi (ID), Ali Banisadr (US/IR), Quirin Bäumler (DE), Dirk Bell (DE), Ashley Bickerton (USA), Miriam Böhm (DE), Agostino Bomalumi (IT), Fenry Ekel (ID), Shannon Finley (USA), Gabor Gerhes (HU), Milan Grygar (CZ), John Henderson (US), Chris Jones (UK), Čestmír Kafka (CZ), Barbara Karsten (US), Esther Kläs (DE/US), Roman Liška (CZ), Florin Maxa (RU), Bruno Munari (IT), Jakub Nepraš (CZ), Angel Otero (PR/USA), Markéta Othová (CZ), Pavel Pepperstein (RU), Jaroslav Rössler (CZ), Jörg Sasse (DE), Michael E. Smith (USA), Shinique Smith (USA), Petr Strouhal (CZ), Lee Seung-Taek (KR), Jiří Thýn (CZ), Viktorie Valocká (CZ), Lenka Vítková (CZ), Entang Wiharso (ID), Dominic Wood (AU/DE), B.Wurtz (US) aj.

www.praguebiennale.org

Eva Krátká

More stories by

Eva Krátká