Veronika Wolf: Od chvíle Vašeho jmenování do faktického nástupu do funkce 1. ledna 2014 uplynulo několik měsíců vzrušených debat. S jakými pocity budete nastupovat, těšíte se?
Jiří Fajt: Určitě, z profesního hlediska je to velká výzva. Nebude to ale nejjednodušší. Čím déle se Národní galerií (dále NG pozn. redakce) zabývám, tím intenzivněji si uvědomuji její problémy. A je zřejmé, že NG stojí před svým komplexním „restartem“.
VW: Jaké budou Vaše první kroky?
JF: Základní proměna bude zacílená nejen směrem do instituce, kdy bude třeba optimalizovat řídicí mechanizmy i vnitřní strukturu, ale i na změnu celkového vnímání NG na veřejnosti; v tomto ohledu nepatří galerijní budovy a expozice k návštěvnicky zrovna nejatraktivnějším a nejvlídnějším.
VW: Můžete být konkrétnější?
JF: Budeme muset otevřít zásadní koncepční diskusi o způsobu prezentace sbírkových fondů NG. Domnívám se, že už skončila doba, kdy bylo ospravedlnitelné dělení sbírkových fondů na české a evropské. Čechy byly vždy integrální součástí evropského dění a v tomto kontextu musejí být také prezentovány. Bude třeba také nastavit smysluplnou vazbu chronologicky členěných sbírkových celků k jednotlivým historickým budovám v centru Prahy, kterých má NG nyní šest. Jednotlivé sbírky v minulosti mezi nimi příliš často putovaly, což vedlo k nepřehledné situaci. Veřejnost dnes není schopna určitou sbírku identifikovats konkrétním místem, tj. s budovou. Tolik žádoucí spojení budovy a sbírky je třeba prodiskutovat a rozhodnout o něm, a hlavně se pak tohoto strategického rozhodnutí také držet.
VW: Věříte, že česká společnost je na propojení sbírky českého a evropského umění připravena?
JF: Naprosto. Podle mého soudu to není ani tak problém české společnosti, ta je totiž již znatelně lépe vzdělána díky znalosti zahraničních muzeí, zdá se mi ale, že to je spíše problém související s určitou konzervativností a myšlenkovou setrvačností odborné obce. Ostatně propojení českého se zahraničním uměním, konkrétně pak se střední Evropou, jsem již v roce 2000 vyzkoušel v klášteře sv. Anežky se středověkým a raně novověkým uměním a mám dojem, že toto rozšíření horizontu bylo přijato s velkým zájmem a pochopením.
VW: A třeba baroko?
JF: To je podobné. Například mediálně známé obrazy od Petra Pavla Rubense představené ve Šternberském paláci v rámci tzv. evropského umění přece vznikly pro Prahu, konkrétně pro malostranský klášter augustiniánů-eremitů u sv. Tomáše. Pokud je tedy vystavíme v kontextu barokního umění pražského původu, budeme mnohem spíše nacházet odpovědi na otázky po jejich vlivu na místní v Praze tvořící umělce. Vlastní minulost tak budeme moci poznávat ve všech historických aspektech a intelektuálních úrovních a obraz barokní Prahy získá na plasticitě a stane se díky těmto přesahům srozumitelnějším i pro zahraničí. Dlouhodobé expozice NG tak budou moci mnohem objektivněji odrážet historickou realitu české umělecké scény, která nebyla nikdy zcela uzavřena sama do sebe.
VW: Dovedete si představit, že by NG opustila některou z budov, které v současné době spravuje? Je známo, že některé nejsou instalačně nejvhodnější.
JF: Téma dislokace galerijních sbírek, potažmo tedy budov NG, se musí otevřít k diskusi. Kardinálním problémem je Veletržní palác – jistě pozoruhodná funkcionalistická architektura, o vhodnosti jeho nízkých pater pro vystavování výtvarného umění se však živě diskutovalo již před jeho otevřením v roce 1995. Dnes se k tomu připojuje ještě havarijní stav inženýrských sítí. Ty pocházejí z 80. let a jsou pochopitelně technologicky zastaralé, což NG neúnosně zvyšuje již tak velké provozní náklady. Jedním z možných řešení je buď komplexní repase Veletržního paláce, což bude stát spoustu peněz, aniž by se ovšem poté změnilo cokoliv zásadního na prostorové dispozici a zlepšila jeho užitná hodnota. Druhou možností je nová atraktivní novostavba, každopádně minimálně pro sbírku moderního a současného umění. Tomuto rozhodnutí ovšem musí předcházet velmi intenzivní diskuse s politickou reprezentací i odbornou veřejností. Ani některé další historické budovy nejsou ideální, tak třeba poslední akvizice NG Salmovský palác, klasicistní činžák, který se pro prezentaci výtvarného umění nehodí. Příští rok se zde sice bude otevírat delší dobu chystaná expozice umění 19. století, ve střednědobém horizontu si zde ale dokáži představit i jiné využití, třeba kancelářské prostory nebo ubytovací kapacity pro umělce a hosty NG.
VW: A změny u stálých expozic?
JF: Obecně řečeno by měla proběhnout určitá redukce vystavených sbírkových fondů, jelikož se podle mě v dlouhodobých expozicích NG příliš často setkáváme s díly, která nemají odpovídající uměleckou kvalitu. Jsem toho názoru, že méně může být někdy více. Na druhou stranu bych ovšem rád rozvinul spolupráci s Národním památkovým ústavem, a tím navázal na aktivity NG z 80. a 90. let, kdy se na řadě zámků či hradů zřizovaly detašované expozice. Tímto způsobem by se mohly vystavit ty části sbírkového fondu, které jsou dnes v depozitářích.
VW: Plánujete pojmout Vaši roli odlišně, třeba tím, že dáte větší prostor ředitelům jednotlivých sbírek, nebo se naopak budete snažit o posílení centralizace?
JF: Určitě musí být zachována jediná právní subjektivita NG, na tom se nic měnit nebude. Základem každého muzea umění jsou kurátoři, ti musejí získat větší pravomoci, s nimi ale samozřejmě i větší odpovědnost, které budou muset dostát. Přirozeně dojde i k personálním změnám ve snaze o kvalitativní posílení určitých oblastí a činností v NG.
JF: Ano, již nyní vedu v tomto smyslu jednání a mám dosti konkrétní představu o těch nejbližších spolupracovnících, s nimiž do NG přijdu. Počítám přitom nejen s odborníky z ČR, ale i ze zahraničí. Nicméně konkrétní jména bych zatím nerad sděloval.VW: Hodláte si s sebou do funkce přivést nové spolupracovníky?
VW: Jak se bude lišit nový program NG od programu, který ji charakterizoval posledních 10 let?
JF: Změna odborného programu musí jít ruku v ruce se změnou „image“. Rád bych z NG vytvořil respektovanou instituci, která svým příkladem zásadně přispěje k tolik nutné kultivaci veřejného prostoru. Současná muzea umění již běžně mívají kromě vlastních výstavních prostor i fungující kavárny, muzejní obchody, knihkupectví apod. Muzeum dneška tak již není pouze výstavní síň, ale možná především příjemné prostředí pro setkávání se. A pokud se začnete trošku zajímat o kvalitu veřejného prostoru u nás – a stačí se podívat jen na Staroměstské náměstí s nevlídnými restauracemi, kam Čecha ani nenapadne vkročit –, tak je zjevné, že řeči o balkanizaci českého veřejného prostoru nejsou tak zcela odtažité.
VW: Stále platí, že plánujete upustit od vstupného do stálých expozic?
JF: Ano, počítám s institutem dobrovolného vstupného do dlouhodobých expozic NG, o kterém již tři roky hovořím a který je také jedním z hlavních programových bodů mé koncepce. Pokud má NG kvalitně plnit veřejnou službu estetické kultivace a vzdělávání, pak je toto jeden z nejefektivnějších nástrojů. Pokud tento systém s úspěchem funguje u veřejných sbírkových institucí ve Velké Británii a Spojených státech, nevidím důvodu, proč by tomu tak nemohlo být u nás. Stát by touto cestou měl investovat do svých občanů…
VW: Nebojíte se ekonomické ztráty?
JF: Finanční hledisko je důležité, někdy ale bývá příliš zdůrazňováno. Poslání NG přece nelze redukovat pouze na monetární stránku! Samozřejmě se musí připravit takový ekonomický model, který bude vyrovnávat finanční ztráty, např. sponzoringem z privátních zdrojů.
VW: Jak se chcete přiblížit široké veřejnosti, plánujete nějakou mediální kampaň?
JF: Určitě budeme využívat všech komunikačních prostředků a cest k tomu, abychom o sobě dali náležitě vědět. Nicméně ještě předtím bude třeba vytvořit funkční a moderní vizuální styl NG, počínaje logem a konče typografickým konceptem, který bude propojovat veškeré galerijní aktivity. Způsob, kterým se NG prezentuje dnes, je značně archaický a navíc zdaleka ne vždy jednotný. Již teď o mediálním partnerství jednám s privátními korporacemi, mnohem intenzivněji bychom však chtěli spolupracovat s Českou televizí a Českým rozhlasem. Jsem dokonce přesvědčen o tom, že takováto kampaň nemusí nijak zásadně zatížit rozpočet NG.
VW: Jak vidíte rozdělení role státu a sponzorů při financování aktivit NG?
JF: Primárním zájmem státu musí být péče o státní majetek. V případě NG to jsou budovy a sbírky. To znamená, že na péči o budovy musí být ve státním příspěvku adekvátní částka. V současné době NG platí nutné výdaje na energie, úklid a ostrahu jedině na úkor pravidelných oprav objektů a akviziční činnosti. NG je ale tzv. paměťovou institucí, jejíž hlavní povinností je dokumentovat dění na výtvarné scéně. To se však neděje. Neexistuje ani rozpočtová kapitola Akvizičního fondu, což znamená, že NG na nákupy uměleckých děl nemá v rozpočtu vyčleněny odpovídající peníze. To bude zapotřebí změnit a takový fond zřídit. A pokud stát bude péči o takto definovaný státní majetek plně financovat,pakbude mojí povinností postarat se o financování vlastního programu NG.
VW: Z akvizičního fondu se budete snažit vyplnit mezery v ne-nákupu děl posledních dekád. To se týká scény domácí, ale co ta zahraniční?
JF: NG se stane referenční muzejní institucí pro výtvarnou a vizuální kulturu střední a středovýchodní Evropy. Žádná instituce s podobným pro filem zatím nevznikla, proto má Praha stále ještě mimořádnou příležitost toto volné místo na evropské muzejní scéně obsadit. To se samozřejmě promítne do badatelských a navazujících výstavních projektů, které však musejí mít tolik žádoucí mezinárodní přesah. Takto geograficky vymezený profil se nutně odrazí i v akviziční činnosti. Za stále ještě rozumné částky se dají dnes koupit díla např. střední generace umělců ze střední a středovýchodní Evropy, přičemž mnozí z nich již dosáhli mezinárodní reputace.
VW: Plánujete tedy výstavy umělců ze střední a východní Evropy, těch ze Západu ne?
JF: Takto bych to neřekl, to by bylo hodně zjednodušující. Prozatím jsme hovořili o profilubadatelské, potažmo výstavní a akviziční politiky NG. To však ještě neznamená, že NG bude rezignovat na výstavní přehlídky velkých „západních“ umělců. Díky nebývalému angažmá Galerie Rudolfinumjiž některá z nich v Praze zazněla. S Petrem Nedomou (ředitel Galerie Rudolfinum,pozn.redakce) však již nyní hovoříme o některých významných projektech, na nichž bychom rádi spojily síly, a umožnili tak tento slibně nastartovaný trend do budoucna rozvíjet.
VW: Jsme více než dvě dekády po pádu železné opony, nicméně o Toyen či Kubištovi z řad široké veřejnosti na západ od našich hranic slyšel jen málokdo. Jak to změnit?
JF: V první řadě je zapotřebí mít dobré vazby na prestižní evropská nebo americká muzea a zahájit s nimi diskuzi o spolupráci na výstavních projektech. Ve druhé řadě je zapotřebí „česká“ témata zpřístupnit pro zahraniční badatele, tzn. vytvářet mezinárodní pracovní týmy. A konkrétně si pak dokáži dobře představit, že třeba Toyen by v zahraničí vzbudila mimořádný zájem. Je velká škoda, že jsme tato veskrze evropská témata dosud nedokázali „prodat“ – a podobných je rozhodně více. Klíčem k úspěchu na mezinárodní úrovni je otevřenost, komunikativnost a konkurenceschopnost; kvalitní výstava v Čechách ještě zdaleka neznamená, že je známá i za našimi hranicemi.
VW: V naší zemi jsou dosti striktní zákony, co se týče vývozu uměleckých děl. Nestává se tato ochrana v důsledku izolací?
JF: Každý stát má právo formulovat výsostný zájem při ochraně svého kulturního bohatství. V případě movitých uměleckých památek se zpravidla tento zájem v zahraničí prosazuje díky institutu předkupního práva. A tak je to v pořádku. Předkupní právo musí být ale časově jasně limitováno, tzn. pokud do určité doby, řekněme do jednoho roku, stát není schopen dát dohromady finanční prostředky na nákup, pak dle mého soudu neexistuje žádný nárok na to, aby stát majitele uměleckého díla dále omezoval při zacházení s jeho majetkem. Současná administrativní regulace se mi zdá v mnohém přežitá a ve svém důsledku jen přispívá k vytváření nezdravého prostředí na uměleckém trhu, vede k nelegálním vývozům a k tomu, že soukromí sběratelé jsou obecně skeptičtí ke spolupráci s veřejným sektorem. V dnešní situaci by bylo zapotřebí zájem státu znovu promyslet, definovata odpovídajícím způsobem nastavit i administrativní režim památkové ochrany.
Jiří Fajt (*1960) je odborníkem na středověké a novověké umění ve střední Evropě. Byl jmenován novým generálním ředitelem Národní galerie v Praze.
Pozn. red.: Během finálníchpřípravčíslabyl nástup Jiřího Fajta do funkce odložen ministrem kultury Jiřím Balvínem z 1. ledna 2014 až na 1. července 2014.
Pohled na budovu Salmovského paláce, 2013, foto: archiv Národní galerie.
Pohled na budovu Velettržního paláce, 2013, foto: archiv Národní galerie.
Veronika Wolf (*1978) je historička umění, působí jako ředitelka Lobkowiczkých sbírek.