Touto výstavou, již připravili v Berlíně usazení tvůrci Oliver Laric a Aleksandra Domanoviç, zakladatelé (společně s grafickými designéry Georgem Schnitzerem a Christophem Priglingerem) blogu VVork.com, se jako červená niť vine spojnice mezi minulostí a budoucností. Stejně jako výše uvedený blog, který byl zasvěcen analýze zprostředkovaných či nepřímých zážitků ze současného umění, tvoří i jádro výstavy Born this Way (Tak jsme se narodili) diskurs zaměřený na otázky kopírování, nápodoby a remixu. U Aleksandry Domanoviç se vším navíc prolínají souvislosti s jugoslávskou kulturní identitou.
Laric, který se dlouhodobě zajímá o akt kopírování, recyklování a citace, zde vystavuje stůl přímo vyrobený ze zlomků padělaných CD a DVD, které umělec získal od policie. Na podstavci této kompozitní skulptury pak naaranžoval kopii busty čínského generála Sun-c’ (inspirovanou dvouhlavou sochou římského boha Januse), mobilní telefon podobný iPhonu (který však nevyrobila firmaApple),dvojici energetických nápojů podobných Red Bullu (které nicméně nejsou produktem této značky) a katalog římských reprodukcí řeckých soch – což je zcela jednoznačná pocta umění remaku. Jeho hostem je severokorejský umělec Won Sye Bong, který pracuje pro pchjongjangské studio Mansudae Art Studio vyhlášené jako největší světová laboratoř umělecké produkce. Jeho Tygr je klasickým příkladem „malby drahokamem“, což je technika využívající na prach rozdrcených drahých kamenů.
Feminizovaná busta Josipa Broze Tita od Aleksandry Domanoviç vznikla pomocí technologie určené pro rychlé vyrábění prototypů. Její povrch je pokryt měkkou vrstvou polyuretanu protkanou žilkami trhlinek odkazujících na politickou fragmentaci Jugoslávie. Tato umělkyně se rovněž rozhodla do expozice zařadit dílo z pozdního tvůrčího období Bogdana Bogdanovice – jenž se jako architekt a sochař podílel na přípravě jednoho z nejslavnějších pomníků jugoslávské federace a v letech 1982 až 1986 byl rovněž bělehradským primátorem. Jde o studii památníku věnovaného partyzánům z makedonského Prilepu, která svými křivými sloupy odkazuje k dávné bohyni plodnosti. Výstava Born this Way klade důraz na teorii genetického času, z níž vyplývá, že dnešek je vždy a nevyhnutelně potomkem včerejška.
ALEKSANDRA DOMANOVIĆ, Portrét (měkké na dotyk), 2013, plast ABS s měkkým povrchem, 44 × 22 × 38 cm. Se svolením Monica De Cardenas, Milán
Ivan Quaroni