„Ráj“, na který odkazuje název výstavy Martina Krajce, je inspirován světem modelek a estetikou současné reklamní a umělecké fotografie. Přítomný je také odkaz na Krajcovo oblíbené baroko, ve kterém ovšem nacházíme pozoruhodnou spojitost se současnou masovou kulturou. Mezi důležité aspekty jeho práce patří experimenty s technickými možnostmi malby, které mu umožňují rozvinout škálu výrazu od jemné senzuálnosti po expresivně vypjaté gesto. Zájem o čistě malířské hodnoty pak tvoří celek s předmětným světem dívek a zvířat.
V některých obrazech pracuje Krajc s údernou monumentalitou ženských figur v centrálních pozicích, které jsou doplněny o skleněné koule evokující žvýkačkové bubliny. Na první pohled upomínají tyto motivy na pop artovou konzumní poetiku. Motiv bubliny má však poměrně dlouhou genezi sahající k motivům barokních vanitas, v tomto kontextu jsou bubliny vnímány především jako metafora pomíjivosti mládí a krásy. Portréty krásných modelek tak v podstatě poukazují na nestabilitu dnešního kultu mládí a krásy. Odraz zrcadlové bubliny je potom prostředkem, který divákovi nabízí možnost sebereflexe.
V jiných obrazech pracuje Krajc s mnohofigurálními kompozicemi, založenými na principech divadelní scéničnosti. Šklebící se ženská tvář z obrazu You Can Buy Me je lehce ironickým pozastavením nad dvojsmyslností názvu. Kontrastně působí obraz Cabra , jehož klidnou polohu posiluje světle modrá barevnost, která symbolizuje čistotu a spirituální hodnoty. Opice, které stojí v opozici k motivům dívek, jsou starým symbolem malířství. Představují autorův imaginární autoportrét a zastupují animální mužský prvek. Krajc tak navazuje na tradiční způsob zobrazení umělce, který takto býval zachycen právě při malování ženských portrétů. Jeho obrazy jsou osobní reflexí okolního světa, který vykresluje s přirozeností, vyprázdněností a oslňujícím leskem.
Pohled do instalace výstavy Martin Krajc , Dvorak Sec Contemporary, Praha 2015: Martin Krajc Ráj , 2014–2015 akryl, uhel a lak na plátně, 280 × 340 cm; Dívka s růžovou skleněnou bublinou , 2014–2015, akryl a sklo na plátně, 280 × 340 cm, foto: Dvorac Sec Contemporary.
Barbora Ropková