Lubomír Typlt Galerie Oneiro / Paříž by

by 26. 3. 2016

Mladá galerie Oneiro v pařížské čtvrti Marais prezentuje první samostatnou výstavu českého malíře Lubomíra Typlta ve Francii. Výstava nese název Transition a jsou na ní k vidění čtyři velká plátna a série kvašů z poslední doby. Název vystihuje celkové téma vystavených děl, a sice ne zrovna bezbolestný přerod dítěte v adolescenta.

Nový cyklus Typltových kvašů zrealizovaných už v tomto roce připomíná dílo Vivian Girls a Království ireálna chicagského autora Henryho Dargera. Dargerovo kolosální autobiografické dílo zachycuje za svobodou se ženoucí děti, které se snaží vymanit z otroctví dospělých. Darger si jako dětský sirotek prošel osobní zkušeností s nekonformní internací v dětských domovech a na svých kresbách zachytil nejedeno krveprolití neviňátek. U Typlta jsou však utíkající děti spíše agresory než nevinnými oběťmi nespravedlností, zakrývající si oči a ústa údivem nad tím, co provedly, a přitom mizející z místa činu. Typlt na rozdíl od Dargera zaznamenává utíkající dětské hrdiny spíše jako uličníky a provokatéry nějaké zlomyslnosti než jako oběti či malé otroky v zajetí pochroumaných dospělých. Postavy běží najednou tři až čtyři a schovávají si různé části tváře. Je možné je vnímat jako mnohé, v zástupech, ale také jako jednu jedinou postavu znásobenou, umocněnou tak, aby byla co nejexpresivnější. Všechny figury jsou si totiž velmi podobné, pokaždé si ale skrývají jinou část obličeje spojenou se smyslovým vnímáním. Tento výjev je podobný známé starobylé soše třech moudrých opic. Jedna z nich si zavírá oči, druhá si zacpává uši a třetí ústa. Schovávání různých partií tváře symbolizuje moudrost toho, že se člověk na zlo nemá soustředit, nenaslouchat mu, aby ho do sebe nepropustil a nešířil ho dál. Interpretace nejnovějších kvašů může být různá a v tom tkví zajímavost jinak ostrého až agresivního malířova stylu.

Galerie Oneiro založená před necelými dvěma lety Ekaterinou Vaudaux-Ruth plánuje navázat na tuto komorní prezentaci už v květnu 2016 novou Typltovou výstavou rozšířenou o velkoformátové obrazy v prostorách Českého centra.

 

Lubomír Typlt pohled do výstavy Transition Paříž, 2016 foto: archiv galerie Oneiro.

 

Filomena Borecká

More stories by

Filomena Borecká