Čeští designéři umí pracovat se sklem a v poslední době o sobě dávají čím dál víc vědět. České sklo je rozmanité, moderní, zajímavé a – snad si můžeme dovolit i trochu romantiky – je prostě okouzlující. Jako doklad toho, že české sklo se opět vrací na výsluní, nám může posloužit úspěšná tvorba studentů pražské UMPRUM. Vybrali jsme pro vás tři příklady aktuálních prací, které získaly uznání i na mezinárodní scéně:
EDUARD HERRMANN / ARCHETYPÁLNÍ LAMPY
Atraktivitu skla a jeho mezioborový přesah již delší dobu ve své práci zúročuje eduard Herrmann, student M. Froňka a J. Němečka z Ateliéru produktového designu. Herrmannova práce je charakteristická důrazem na minimalistická řešení a zapamatovatelné produkty. Mimo jiné spolupracoval s firmami Ton, Specialized či Berndorf-Sandrik.
Se svou kolekcí lamp Ignis se dostal do TOP 100 mezinárodní soutěže Design Intelligence Award a kromě poroty DIA 1 tyto archetypální lampy ocenila i porota jednoho z nejprestižnějších designérských ocenění Red Dot Award. 2
Název lamp Ignis znamená v latině oheň a práce svým čistým a jednoduchým tvarem odkazuje na základní myšlenku – archetyp stolního svítidla proměněného v broušený křišťál. Lampy, které vyrábí sklárny Bomma, využívají kombinaci ručně foukaného křišťálu se sofistikovanou technologií robotického brusu. Přesný řez rozptyluje světlo a vytváří tak příjemnou atmosféru.
ELIŠKA HLAVAČKOVÁ / VADY DŘEVA
Že je sklo pro české výtvarníky i designéry atraktivní, dokládá i úspěšná práce elišky Hlavačkové, studentky Ateliéru textilní tvorby, vedeného Jitkou Škopovou.
Experimentální kolekce autorských nádob Vady dřeva se zabývá kvalitou dřeva, jeho vadami a trouchnivěním v důsledku napadení dřevokaznou houbou. Toto poškození je v projektu vnímáno jako ryze přirozená forma pro tvarování nádob ze skla a vytváření autorských malosériových kolekcí. Nádoby z čirého skla kopírují velikost a tvar dutiny vzniklé napadením houbou. Postupným odhoříváním dřeva při vyfukování sklem se každá následující nádoba ze stejné formy zvětšuje, tvar je na pohled autentický, ale v detailu si zachovává svou originalitu. Projekt ukazuje cestu k alternativnímu zpracování „vadného“ dřeva jinak, než jak je běžné v dřevozpracujícím průmyslu. Hlavačková za kolekci autorských objektů, z nichž prezentuje mimo jiné skleněné nádoby, získala mimořádné ocenění ve studentské kategorii soutěže Grand Prix Mobitex. 3
MANIFESTO – ČESKé SKLO / KONTEXT
TRADICE, EXPERIMVNT A TVůRČÍ RESPEKT
Třetím příkladem úspěšné práce s ohlasem v zahraničí je prezentace spolupráce významného českého designéra a vedoucího Ateliéru skla Ronyho Plesla a jeho asistentky Kláry Horáčkové spolu s jejich studenty a zároveň i s kreativní skupinou Okolo. Výstava Manifesto je realizací výsledků studentských a absolventských prací a zároveň manifestací vymezených bazálních tvůrčích principů a idejí ateliéru. Na domácí scéně byl projekt představen v pražské ZIBA Gallery, v zahraničí se představil v Muzeu dekorativních umění na zámku Pillnitz u Drážďan. 4 Nejprestižnějšího uznání se tvůrcům ale dostalo na jaře tohto roku, kdy svým Manifestem reprezentovali UMPRUM na mezinárodním veletrhu nábytku a designu v rámci Salone Internazionale del Mobile v Miláně. 5
1 Design Intelligence Award (DIA) je současná inovativní designová platforma, která byla založena v roce 2015, aby hodnotila a podporovala design. Jedná se o interdisciplinární soutěž, která se soustředí na průmyslový design a inovativní přístupy. Z 2222 přihlášených prací z celého světa bylo vybráno TOP 100, aby z nich byly oceněny ty nejlepší cenami DIA Gold, DIA excelence a DIA Innovation.
2 Red Dot Design Award je německá cena vnímaná jako nejprestižnější ocenění v produktovém designu, dokonce přirovnávaná k designérskému Oscarovi. Cenu uděluje Design Zentrum Nordhein Westfalen v essenu už od roku 1955. Vyhrát cenu Red Dot znamená nejen získat možnost označovat výrobky prestižním logem s červenou tečkou, ale také vystavení vítězného produktu v muzeu Red Dot.
3 Grand Prix Mobitex je soutěž konaná každoročně v rámci Mezinárodního veletrhu bydlení MOBITeX. Odborná porota vybírá z vystavených výrobků a návrhů nejlepší práce a těm udílí ocenění v kategoriích „progresivní design“ a „progresivní technologie“.
4 U příležitosti výstavy byl vydán česko-anglický katalog Rony PLeSL (ed.), Manifesto. Práce studentů a absolventů Ateliéru skla v Praze / Works by students and graduates of the Studio of Glass in Prague, Praha: UMPRUM 2015.
5 Salone Internazionale del Mobile v Miláně je nejznámější designový veletrh na světě. Letošní 54. ročník představil přes dva tisíce vystavujících a sedm set talentovaných mladých designérů v různých kategoriích a oborech designu.
Eliška Hlavačková Vady dřeva, 2015 kolekce autorských objektů, čiré sklo, dřevo foto: archiv umělkyně.
Eduard Herrmann návrhy pro řadu svítidel Ignis, 2014 foto: UMPRUM, ateliér skla.
Eduard Herrmann Ignis, 2014 řada svítidel pro Bomma.cz foto: archiv umělce.
Eliška Hlaváčková textilní objekt foto: archiv umělkyně.
Jana Mattas Horáčková je kurátorka a teoretička umění a designu.