O kvalitní práci se sklem je čím dál větší zájem by

by 20. 9. 2016

Stanislav Libenský Award je jediná mezinárodní soutěžní výstava skla na světě, do které se mohou hlásit čerství absolventi.

Je to již 7 let, co se Pražská galerie českého skla (prazskagalerie.cz) poprvé rozhodla uspořádat mezinárodní soutěž pro mladé umělce pracující se sklem. Cena získala svůj název po jednom z nejznámějších sklářských umělců a pedagogů Stanislavu Libenském a patronát nad ní převzala jeho životní i profesní partnerka Jaroslava Brychtová. Výsledky soutěže jsou každý rok představeny na výstavě, která se v průběhu let objevila v exponovaných prostorách a galeriích na území hlavního města Prahy. Jak vypadá letošní ročník Ceny Stanislava Libenského (libenskyaward.com) a jak si stojí současní nejen čeští skláři, jsme se zeptali ředitelky Pražské galerie českého skla a ředitelky soutěže Kateřiny Čapkové.

Jana Mattas Horáčková: Můžete nám na úvod cenu představit? V čem je soutěž Stanislava Libenského unikátní, proč by měla zajímat mladé umělce?

Kateřina Čapková: Jsme jediná soutěž na světě, do které se mohou hlásit pouze čerství absolventi uměleckých oborů, kteří ve své závěrečné práci, ať už bakalářské, nebo magisterské, použili sklo. Soutěž není určena čistě pro skláře, mezioborové projekty vítáme, důležité je pro nás použití skla.

Soutěž je mezinárodní, takže se nám hlásí studenti opravdu z celého světa, např. z Japonska, Austrálie, Finska, Švédska, Bulharska, Kostariky, Turecka, USA, Velké Británie, Polska, Litvy, atd. Např. vloni získala druhé místo v konkurenci rekordního počtu sto desíti uchazečů studentka z egypta.

JMH: Co musím jako student udělat pro to, abych se soutěže mohla zúčastnit?

KČ: Pro přihlášení musíte splnit jediné dvě podmínky: být čerstvý absolvent umělecké školy a pracovat se sklem. Přijímáme tedy rozmanité věci přesahující jednotlivé umělecké žánry, např. práci s videem, site specific projekty, instalace, design, šperk, sklo použité v architektuře, ale i tradiční práci se sklem. Otevřenou výzvu vyhlašujeme každý rok na jaře, na podzim pak probíhá představení výherců. Momentálně vás můžu pozvat na výstavu výsledků letošní soutěže do Centra současného umění DOX (15. 9. – 14. 11. 2016).

KČ: Rozhodli jsme se, že nebudeme oceňovat finančně, ale výherce získá letní týdenní pobyt ve vyhlášené sklářské škole Pilchuck Glass School v americkém Seattlu. Výherci tam získají zkušenosti, mají možnost vidět jiné přístupy, navážou kontakty a tak zároveň reprezentují sebe i svou školu. To je tisíckrát víc, než kdyby od nás dostali šek.JMH: Jaké ocenění získá student, který u vás uspěje?

JMH: Do soutěže se hlásí velké množství uchazečů z různých zemí, dá se říci, že každá má svůj rukopis či charakter?

KČ: Jednotlivé práce se liší už na základě toho, že každý člověk je úplně jiný. Nedá se to přesně určit, ale vypozorovala jsem, a jistě mi dají za pravdu i erudovanější, že např. japonské sklo je precizně propracováno, dbá se víc na detail. Mám pocit, že u evropanů se klade větší důraz na hlubší myšlenku než na propracování. Témata jejich prací jsou víc osobní, např. vzpomínky z dětství, zlomená srdce, úspěchy a neúspěchy.

JMH: Jaké je uplatnění současných českých sklářů?

KČ: Situace je čím dál tím lepší, současní studenti a absolventi, jsou velmi šikovní a v jejich práci vidím obrovské posuny. Kolem osmdesáti procent těch, kteří získají Libenského cenu, se sklu dál úspěšně věnuje ve volné tvorbě nebo pracuje jako designéři v nějakém podniku. O práci se sklem je čím dál větší zájem. Zákazníci dnes dokážou ocenit kvalitu a doslova vyžadují skvělé designéry. Naše cena má za cíl rozšířit povědomí o jejich práci a motivovat je k další tvorbě. Na základě těchto výsledků vidím, že to má smysl, a jsem za to moc ráda.

 

Stanislav Libenský Award 2015 / pohled do instalace výstavy / ZIBA, Praha / foto: Pražská galerie českého skla.

 

Jana Mattas Horáčková

More stories by

Jana Mattas Horáčková