Olafur Eliasson Zámek Versailles by

by 20. 9. 2016

Výstavy současného umění na zámku Versailles bývaly často doprovázeny skandály. Pohoršení zajistil minulý rok i Anish Kapoor, když jednu ze svých soch provokativně pojmenoval Dirty Corner . Umělci jako Murakami či Jeff Koons zase Versailles necitelně zahltili svými přebarvenými produkty. Letos doplňují zámecký park i komnaty krále Slunce diskrétní intervence dánsko-islandského umělce Olafura Eliassona (1967).

První z instalací The Courius Museum vyžaduje plnou pozornost, jelikož je tak diskrétní, až ji lze přehlédnout. Obrovské zrcadlo umístěné po celé délce okna vyvolává dojem, že se pohybujeme ve dvou komnatách najednou, svou nenápadností až takřka dezorientuje při pokračování v prohlídce. Intervence Your Sens of Unity vytváří na konci proslulé Zrcadlové galerie – iluzi půlkruhové rotundy se světelnými kruhovými průniky. Eliasson ve Versailles neinstaluje už existující objekty, ale vytváří situace zahrnující diváka do určité interakce. Tak je tomu i v dílech Solar CompressionDeep Mirror , které připomínají The Weather Project pro Turbine Hall v Tate Moderne z roku 2003. Během prohlídky Versailles je všude obrovské množství návštěvníků a turistů z celého světa, je tedy nutné se sály i zámeckým parkem k dílům doslova proboxovat.

V exteriéru se dají najít tři instalace, nejočividnější Waterfall , velkolepá kaskáda, korunuje tzv. Velký zámecký kanál a navazuje na Eliassonovu známou newyorskou kaskádu z roku 2008. Glacial Rock Flour Garden se nachází v lesíku Bosquet de la collonade. Celá kruhová fontána je zde pokryta rozpraskanou vyschlou hmotou evokující úpadek Versailles za vlády posledního francouzského krále Ludvíka XVI. Zrecyklovaná hmota neurčité barvy pochází z fragmentů ledovce, rozteklých ledových ker dovezených z Grónska, ty však, ještě než roztály, Eliasson vystavil během mezinárodního summitu COP 21 před pařížským Panthéonem.

Zámek Versailles po dlouhé době hostí umělce, jehož cílem není na sebe prvoplánově upozornit, ale snaží se důvtipně vyzdvihnout ojedinělost tohoto historického dědictví. Eliasson se svými intervencemi zaměřil jak na ojedinělý přístup k místu, tak i k divákovu vnímání.

 

Olafur Eliasson Vodopád , 2016, site-specific instalace, zámek Versailles foto: Filomena Borecká.

Filomena Borecká

More stories by

Filomena Borecká