Výstava Red lines je první pražskou výstavou Antoina Renarda, umělce a kurátora usazeného v Berlíně. představil na ní svou tvorbu pojednávající o tělesném i spirituálním odkazu člověka z pohledu exaktních i okultních věd. tento umělec ve své širší tvorbě propojuje okultismus s dalšími tématy, mj. i kyberprostorem. Obojí podle něj funguje na principu nefyzických až mysteriózních sil, což však Renard vyvažuje svou fascinací masem jakožto tělesným materiálem. Ten v sobě nese unikátní stopu DNA, ale také stopu našich prožitých životů, včetně násilí a brutalit. Maso se objevuje ve více autorových projektech, plátky položené na fluorescentních tubách předvedl už ve smíchovské MeetFactory.
Do pasážového dějiště nekonvenční Galerie Ferdinanda Baumanna proniklo pět Renardových děl připomínajících křesťanské liturgické předměty, které jsou výpovědí o novodobých modlách a rituálech moderního života. Oharek jako relikvie „posvátné“ chvíle rozjímání nad životem. Kouření jako rituál. Od zapálení až po típnutí. Mohutné objekty poskládané z různých materiálů připomněly pradávnou touhu lidí po uctívání „idolů“. Renard je vlastnoručně svařil a k nim utavil válce z vosku, evokující oltářní svíce, a umístil je do kovových geometrických kompozic, což jen umocnilo jejich sakrální dojem. Symbolika tak dál plní svou úlohu ve vizuálním a materiálním světě. Objekty ve vitrínách působí na své okolí také v tichosti. Sdílejí prostor, který je průchozí, a přitom se moment jejich soužití odehrává v centru dění. Umělcův tvůrčí přístup se soustředí nejen na témata či materiály, ale samotný proces je důležitý. Jeho tvorba se zdá být velice intuitivní. Renard má schopnost pozorovat aktuální dění v prostředí, v němž se vyvíjíme, proměňujeme a hybridujeme. název výstavy (kurátorka Christina Gigliotti) je proto jistým upozorněním, nebo připomenutím, hranic, které by lidstvo při svém nespoutaném vývoji mělo vůči silnějším živlům respektovat.
Adéla Janíčková
Antoine Renard Red Lines , pohled na instalaci výstavy, Galerie Ferdinanda Baumanna, praha 2017 foto: archiv kurátorky.