Výstava, kterou nabízí v prázdninových měsících galerie SVIT, je údajně dílem dvou kurátorů – Jaromíra Novotného a Pavla Švece. Myslím však, že došlo k omylu a skutečnými kurátory byli Jiří Kovanda a Jiří Valoch. Atmosféra Kovandou již prosazené neokázalé estetiky je doplněna o Valochovu množstevní dychtivost po sběru geometrických umělců. Jak si však se skutečností, že došlo k nepří- stojnému zamlčení, poradit?
V úvodním textu se o motivaci uspořádat výstavu dozvídáme mezi řádky: „…. dvojice příležitostných kurátorů, vydrážděných špatně pochopenými frázemi z populárně–naučné literatury, se pokouší akcentovat formální i obsahové konstanty a zpochybnit tak vžité představy o lineární a víceméně neomylné progresi výtvarného umění od primitivního směrem k vyspělému, od nižšího směrem k vyššímu…“ Fráze z všeobecně velmi oblíbené populárně – naučné literatury, které kurátory „vydráždily“, byly přetištěny do sešitového průvodce výstavou. Skutečnost, že proklamovaným motivem výstavy se stala ironizace nesmyslných textů, které by v poklidu zmizely v černé díře dějin, odvádí pozornost od toho, co skutečně mohlo být řečeno. To, že česká umělecká scéna, ovlivněná právě Jiřím Valochem a Jiřím Kovandou, nabízí nepřeberné bohatství věcí, ze kterých je možné uspořádat okouzlující výstavu. Výběr je otázkou vkusu, k němuž se údajní kurátoři v textu nedoznávají, ačkoli se nemají za co stydět. Zdůrazňují, že výběr je subjektivní. Jedním dechem tak říkají, že existuje nějaký nárok na objektivitu. Složitost koncepce výstavy jako by šla proti prostotě, kterou vystavené umění obsahuje.
Ironie jako alibismus je v českém umění v posledních desetiletích zřetelná. Dříve s ní pracovali samotní umělci, v tomto případě prosákla i do kurátorské koncepce. Samotná výstava bez doprovodných textů působí přesvědčivě, ale to, čím byla podmíněna, tento dojem podrývá.
Denisa Bytelová
Pohled do výstavy Absolute Beginners (zleva Jan Haubelt, Jana Peterková, Pavel Korbička, Jan Nálevka, Jana Peterková, Michal Pěchouček, Markéta Othová, Pavla Tichá), galerie SVIT, Praha, 2017, foto: SVIT a Tomáš Souček.