Tvorba Michala Škody je pro mnohé rozpoznatelná díky zřetelnému gestu, kterým abstrahuje okolní svět, zvláště architekturu, do těch nejredukovanějších tvarů. Škoda v průběhu své kariéry prošel mnoha médii a přístupy, avšak od 90. let minulého století se zaměřuje primárně na architekturu, prostor či konkrétní místa a vztah člověka k nim. To, že je pro něj architektura stěžejním tématem, je zřejmé i z jeho dvacetiletého působení ve funkci kurátora Galerie současného umění a architektury – Domu umění města České Budějovice. Výstava Ticho míst prezentuje Škodovu nejnovější tvorbu a je již jeho druhou samostatnou výstavou v pražské galerii Kvalitář. Heterogenní architektonické prvky galerie a Škodovy minimalistické kresby vytvářejí jemnou souhru stínů, úhlů a strohých tvarů. Série černobílých kreseb jsou doplněny výběrem autorských knih, jež nám přibližují principy jeho tvorby. Nejen to – přibližují nám onu ryze osobní stránku vnímání a prožívání architektury, kterou Škoda posléze přenáší do svých kreseb. Jeho autorské knihy se skládají z fotografií, kreseb a minimálních koláží, vše monochromatické jako jeho kresby. Právě díky kontrastu jednotlivých fotografií a kreseb vidíme, na které konkrétní prvky se autor zaměřuje a se kterými posléze pracuje. Vnáší tak do své tvorby hluboce individuální, až téměř intimní pohled na architekturu, která je většinou nahlížena z všeobecnějšího hlediska. Jsme zvyklí ji interpretovat jako celek skrze kontext, funkce, souhrn prvků, a díky němu lze jednotlivé budovy zařadit do jistého stylu, či naopak poukázat na jejich jedinečnost. Škoda věnuje pozornost obyčejným i méně obyčejným aspektům staveb, vždy však s plnou pozorností, již si architektura kolem nás zaslouží.
More stories by
MICHAL KALHOUS
Výstava Michala Kalhouse Rýč, míč, klíč prezentuje soubor černobílých fotografií, které vznikly v letech 2008–2010. Soubor obsahuje kolem šedesáti velkoformátových…
MICHAL ČERNUŠÁK
Michal Černušák je jedným z autorov, ktorých tvorba výrazne zasiahla do vývoja slovenskej maľby v rámci jej silného nástupu v…
MICHAL PĚCHOUČEK
Zmačkané ručníky, prázdné plátno, plátno natřené akrylem, části plátna vypolstrované, šedá, béžová, švy jako dolíky a prohlubně s určitými trajektoriemi,…
MICHAL BÔRIK
Koľkí z nás si môžu dovoliť mať doma veľký prázdny priestor? Tichú možnosť, mlčiaci útulok, nabitý veľkými očakávaniami… Krok pred…