V polovině 20. století pojem influencer ještě neexistoval, ale jeho význam ano. Jedním z takových lidí byl Cecil Beaton. Jeho tvorba je kaleidoskopem tisíců tváří, které vytvářely společenskou mozaiku minulého století. Museum Kampa do svého letošního programu zařadilo přehledovou výstavu Beatonova díla v návaznosti nejen na loňskou úspěšnou výstavu Manolo Blahníka, ale především na divácky úspěšné výstavní projekty módy v zahraničí. Otázkou však je, jestli se Kampa rozhodla inspirovat konceptem progresivních výstav módy (angl. fashion exhibition), jaké začalo v osmdesátých letech pod vedením Diany Vreeland pořádat Metropolitní muzeum umění, nebo pouze čísly návštěvnosti, kterých tyto výstavy dosahují. Výstavy Blahníka a Beatona na Kampě totiž spíše než progresivní umělecké projekty připomínaly dobře propagované produkty. Tento text si neklade za cíl kriticky pojednávat o díle jednoho z nejprogresivnějších fotografů minulého století, ale zamýšlí se nad způsobem, jakým je toto dílo prostřednictvím výstavy Cecil Beaton: Fotograf královen představeno. Je zajímavé, že výstava na Kampě vznikla ve spolupráci s National Portrait Gallery, která v roce 1968 uspořádala samostatnou výstavu děl Cecil Beatona jakožto první retrospektivní výstavu žijícího fotografa v britském muzeu. Výstava byla převratná nejen svým tématem, ale především svojí formou. Právě tato tendence konceptu výstavy, která dokáže představit dané téma inovativním způsobem a v nečekaném kontextu, je také tím, co činí výstavy spojené s fenoménem módy tak populárními. V případě pražské Beatonovy výstavy se bohužel udál pravý opak: divák procházel řadou fotografií v unifikovaných rámech zavěšených ve výstavním prostoru úhledně rozděleném do několika tematických okruhů doplněných o dvě projekce. Celému prostoru pak v jeho nejrozsáhlejší části věnované fotografiím královské rodiny dominoval několikametrový rodokmen britské královské rodiny v kombinaci s bezprizorním veteránem, jehož účast na výstavě byla pro autorku tohoto textu největší záhadou. Slovy Diany Vreeland: „Never fear being vulgar, just boring.“
More stories by
HOME EDITION
Prostredníctvom tvorby dvanástich slovenských a zahraničných autoriek v projekte Home edition kurátorky Gabriela Kisová a Ivana Komanická nanovo tematizovali pojem domova.…
Šamorín: At Home Gallery
Žiadny začiatok a žiadny koniec nemá príbeh súčasného stavu cirkvi, ktorému dominuje podľa Kristiána Németha deformácia, roztrieštenie, chyba, destabilizácia. Svoj…
Večne druhoradý archív?
Online databáza Secondary Archive si dala za úlohu združiť viaceré generácie ženských autoriek strednej Európy, pričom sa sústreďuje na poslednú…
Přetlak
Zmrzlina se šlehačkou, Pat a Mat, učitel a žák, umění a muzeum, UMPRUM a UPM: některé pojmy prostě patří k sobě. Posledně jmenovaná…