Nekrásnější česká kniha

Dávno není žádným tajemstvím, že design prodává, nebo použijeme-li jinou paralelu, obal dělá dárek. Totéž platí o designu publikací. Poutavá obálka, zajímavý font, ilustrace i vazba hrají klíčovou roli v utváření jednoho ze základních pilířů kultury. Jak si v tomto úhlu pohledu stojí současná tištěná kniha? Odpověď můžeme, mimo jiné, hledat ve výsledcích soutěže o Nejkrásnější českou knihu roku. Mohlo by se zdát, že publikace přihlášené do této soutěže pořádané Památníkem národního písemnictví (dále jen PNP) a Ministerstvem kultury ČR jsou poměrně úzkoprofilovým zbožím. S největší pravděpodobností jde o ob last produkce knih, jež stojí mimo zájem široké veřejnosti. Současná knihkupectví jsou přeplněná produkcí různorodé úrovně, která se zlepšuje jen velmi zvolna. Překvapením proto může být, že do letošního 54. ročníku soutěže přihlásili čeští nakladatelé, studenti grafických a polygrafických škol, grafici či instituce celkem 264 titulů, což je jeden z nejvyšších počtů přihlášených knih v historii soutěže. Mezinárodní porota složená ze zástupců výtvarné a technické komise oceňuje nejen design, ale také kvalitu a originalitu polygrafického a knihařského provedení, ideálně v souladu s promyšleným kreativním konceptem.

V letošním ročníku uspělo mnoho děl menších nakladatelů, které porota ocenila za hravější přístup např. v přebalech či struktuře knihy. Hned v několika kategoriích zabodovalo malé a mladé nakladatelství Take Take Take. V kategorii odborná literatura uspěli na 2. místě s Ilustrovanou ústavou České republiky, v kategorii krásná literatura také na 2. místě s publikací Stín kapradiny a v kategorii bibliofilií a autorských prací se dostali do užšího výběru s publikací Anonym 1968–1984. Tato kniha navíc získala ocenění v kategorii PNP a Uměleckoprůmyslového musea pro mladé úpravce do třiceti let. Zástupce nakladatelství Take Take Take jsme proto požádali, aby krátce představili svůj pohled na obor a také svoji tvorbu.

JMH Co pro vás vůbec znamená pojem autorská kniha?

TTT Především svobodu a volnost v tom mít výslednou podobu knihy plně pod kontrolou. Nikdo nám nemluví do toho, jak by měla kniha vypadat, nemusíme brát ohledy na žádná marketingová oddělení ani názory distributorů nebo knihkupců. Hlavní rozdíl oproti klasické autorské knize je v tom, že často využíváme běžných levných a dostupných materiálů a knihy sami netiskneme ani nevážeme. Naše snaha je vlastně dělat něco mezi autorskou knihou a knihou, která je určena pro čtenáře, který chodí do obyčejných knihkupectví a nehledá jen bibliofilie a speciality. Na této hraně pořád balancujeme a snažíme se takovým uvažováním změnit pohled na knihu jako na spotřební zboží, kdy mezi náklady a výnosy musí být co největší rozdíl.

JMH Kde může být hranice „designu pro design“?

TTT S tím se často setkáváme u publikací, které obsahově vůbec neodpovídají výslednému formálnímu zpracování. Design by měl sloužit obsahu a ne ho přehlušit nebo jít vlastním směrem. Pokud mám malý rozsah textu, je lepší vybrat adekvátní vazbu a formát a nesnažit se knížku přifukovat větší gramáží papíru, širšími okraji sazby a předimenzovanými rozměry. I to může být někdy umělecký záměr, ale jakmile z toho kouká snaha jen prodat víc výtisků s argumentem „tlustší knihy víc prodávají“, je něco špatně.

JMH Jaké má ohlasy kniha Ilustrovaná ústava? Co vás k tomuto počinu vůbec vedlo?

TTT Ohlasy máme jen pozitivní, asi úplně nejvíc nás na tom baví to, co dokáže způsobit grafická úprava a ilustrace. Z poněkud suchého textu, o který běžný člověk málokdy zavadil, a který v knihkupectvích leží již řadu let, se najednou v novém kabátě může stát „bestseller“. Prvních 3 000 výtisků se vyprodalo během dvou měsíců a nyní je v oběhu dotisk. S nápadem přišel Adam Berka, který se stejným projektem rok před tím uspěl na Slovensku. Byl fascinován tím, jak jednoduše a jasně jsou v Ústavě formulované hodnoty, na kterých by měla stát demokratická společnost, a o kterých se přitom vedou několikahodinové politické debaty.

JMH Kniha Anonym je velmi specifická forma publikace, můžete ji představit čtenářům vlastními slovy?

TTT Kniha je plná anonymních snímků převážně z rodinných oslav a dovolených, které jsme vybrali ze sedmi rodinných alb, které náhodou zakoupil v internetové aukci náš kamarád (Vyšehradskej jezdec). Někdo však předtím, než se tato alba ocitla k prodeji na internetu, vyřezal obličeje všech portrétovaných osob. Kdo to byl a co ho k tomu vedlo, se můžeme jen domnívat. Pozn. Oceněnými knihami soutěže Nejkrásnější knihu roku 2018 můžete zalistovat na festivalu malých nakladatelů Tabook, na mezinárodní přehlídce Designblok, v Moravské galerii v Brně nebo knihovnách a muzeích po celé České republice.

 

Jana Mattas Horáčková

 

 

 

 

 

Ilustrovaná ústava České republiky, NČKR, ilustrace: Jindřich Janíček, grafický design: Nikola Klímová, 2. místo v kategorii Odborná literatura, foto: NKČR.

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek