Výstava Mezi křehkostí a monumentalitou v Galerii Václava Chada nabízí instalaci po staru – kovové podstavce, popisky, úvodní text na kartonu s fotkou umělkyně. Čtyři místnosti s precizně rozmístěnými drobnými objekty a sochami na minimalistických soklech. Na stěnách vizuálně harmonicky rozvěšené abstraktní kresebné projevy tuší, reliéfy a kresby. Vše od sochařky Zdeny Fibichové. V galerii na Zlínském zámku, kde bílé stěny hrají s dřevěnými parketami klasické duo, tím ale kurátorky docílily prostředí, připomínajícího období první republiky. Chybí jen zvuk gramofonu, cinkání skleniček a odložené klobouky a rukavice společnosti, která přišla na vernisáž. Čas se zde ani nesype, jak zosobňuje organicky tvarovaný kus hmoty od sochařky (Sypající se čas, 1961), ale spíše stlačuje a rozmělňuje. Kromě bezpečnostních kamer, trčících výhružně v rozích stěn, není nikde ani známka po současnosti. Je prohřeškem, že instalace výstavy neodráží svou dobu? Prohlížet si černobílou fotografii z výstavy, zařadíte ji o sto let zpátky. Dílu Fibichové, datující vystavené kusy do období šedesátých až osmdesátých let 20. století, to příliš nepomáhá. Vybrané rozmístění sice působí vizuálně efektně, ale neusnadňuje orientaci v díle, jeho vývoji či posloupnosti vzniku. Neredukují tím kurátorky významná díla české sochařky Zdeny Fibichové na pouhé dekorativní předměty? Bez zmínky o kontextu, v němž se ona i jejích pár úspěšných kolegyň nacházely v druhé polovině 20. století, zanechává výstava pouze nepatrný otisk a její hlas zní tiše. Způsob vystavení nepřiblížil již vzdálenou a komplikovanou dobu, zatíženou omezenými možnostmi a napjatou atmosférou, a neukázal cíl tvorby tak, aby z toho umělkyně vyšla se ctí. Výstava Fibichové, která se ve Zlíně odehrává po 26 letech, tak nevzbuzuje žádné emoce. Nevyniknou autorčiny drobné informelní objekty, tak výjimečné v jemném zvýraznění textury materiálu, a výrazná gesta tuší rozmístěná po papíru. Nitro Zdeny Fibichové zůstává i nadále pečlivě ukryto do jejích předmětů, schované pro další výstavu.
Zdena Kolečková
Pre náhodného návštevníka Banskej Štiavnice a jednej z jej galérií (Schemnitz) zlákaného názvom výstavy (Messenger urbánnych krás) môže byť jej obsah nielen prekvapivý,…
Anna Hulačová
V suterénu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně byl do poloviny listopadu vystaven projekt Rezidua kolektivizace sochařky Anny Hulačové, sestávající z několika desítek betonových…
1989
Výstava 1989 predstavuje diela umelkýň z východnej Európy, ktoré vznikli v zlomovom roku 1989. Sprievodný text historičky umenia Noemi Smolik tieto diela zasadzuje…
Rastislav Podhorský
Galéria umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch je krajskou inštitúciou, ktorá svojím programom, fungovaním a galerijným štandardom patrí k najlepšiemu, čo na Slovensku…