Emmy Skensved je kanadská umělkyně žijící v Berlíně. Pracuje sama, často ale také ve spolupráci s umělcem Gregorym Bluntem. Stručně ji lze charakterizovat jako multimediální umělkyni, která své výstavy obvykle koncipuje jako komplexní instalace dotýkající se tématu nových technologií, ekonomické a fyzické konzumace a dalších aktuálních společenských otázek. V těchto obsahových intencích se pohybovala také její výstava v Polansky Gallery, která sestávala ze dvou „místností“, vsazených za pomoci módních instalačních prvků – kovové konstrukce a bíle natřené dřevotřísky – do stávající dvojpokojové dispozice galerie. Divák byl v těchto zkonstruovaných příbytcích vybízen k ulehnutí na přítomné polštáře, čímž chtěla Skensved vytvořit intimní prostředí pro vnitřní introspekci a načerpání nové energie. Doprovodnou zvukovou stopu tu tvořil šepotající vnitřní monolog vyprávějící o sledu různých událostí, které autorku vyrušily z nočního klidu. Prostřednictvím této instalace, která je sama o sobě založena na aspektu ztišení, se Emmy Skensved snažila poukázat na skutečnost, že najít klidné útočiště je v dnešním světě, v němž nikdy nejsme zcela sami, prakticky nemožné. Samota a právo na nicnedělání se ve světě výkonu, techniky a hyperzasíťovaných městských podmínek stávají nedosažitelným luxusem. Rozvíjí tak téma, které otevřela již ve své předchozí tvorbě, kde mimo jiné narážela na skutečnost, že různé uvolňující a meditační programy, které firmy poskytují svým zaměstnancům během pracovní doby, jsou paradoxně kalkulem umožňujícím zvýšení produktivity práce. Občasná nečinnost a nuda jsou však ve skutečnosti pro lidskou sebereflexi a kreativitu důležité a vyznáváním hektického životního stylu přicházíme o možnost skutečné regenerace, protože náš výkon nelze srovnávat s výkonností neživé techniky závislé jen na příjmu elektřiny. Emmy Skensved tak umně a nenásilně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z nerespektování našeho fyziognomického nastavení.
More stories by
HOME EDITION
Prostredníctvom tvorby dvanástich slovenských a zahraničných autoriek v projekte Home edition kurátorky Gabriela Kisová a Ivana Komanická nanovo tematizovali pojem domova.…
Šamorín: At Home Gallery
Žiadny začiatok a žiadny koniec nemá príbeh súčasného stavu cirkvi, ktorému dominuje podľa Kristiána Németha deformácia, roztrieštenie, chyba, destabilizácia. Svoj…
Večne druhoradý archív?
Online databáza Secondary Archive si dala za úlohu združiť viaceré generácie ženských autoriek strednej Európy, pričom sa sústreďuje na poslednú…
Přetlak
Zmrzlina se šlehačkou, Pat a Mat, učitel a žák, umění a muzeum, UMPRUM a UPM: některé pojmy prostě patří k sobě. Posledně jmenovaná…