Anarchisticko-amatérská abeceda

V centru pro současné umění <rotor> ve Štýrském Hradci se konala skupinová výstava nazvaná podle edice knihy rakouského satirika Herberta Müller-Guttenbrunna z dvacátých let Alphabet des anarchistischen Amateurs. Kurátoři galerie Margarethe Makovec a Anton Lederer se touto knihou inspirovali a propojili ji s díly současných umělců pomocí abecedy odkazující k jednotlivým heslům v knize a jejich počátečním písmenům (např. Bürgerseele, Cunnilingus, Defloration, Fernsehen, Freiheit, Frauenemanzipation, Geburtenrückgang, Geld, Todesstrafe, Sex, Vorhaut Christi…). Výstava byla bohatá nejen tím, že se na malém galerijním prostoru prezentovalo 51 umělců původem z různých zemí, mezi nimi i dva čeští autoři Vladimír Turner a Martin Zet, ale měla i několik vrstev, které bylo možné postupně rozkrývat. Přinesla tak v kontextu umění nejen aktuální otázky, co je anarchismus nebo jaký je současný pohled na něj, ale přinutila návštěvníky také přemýšlet o podobě demokratického myšlení. Napříč různými přístupy a médii se zde objevila témata dotýkající se společenské krize, ekologických otázek, feministické vlny, globalizace či revolučních a anarchistických směrů v kontextu historie a současnosti. Oba zmínění čeští umělci vystavili instalace v podobě určitých emblémů či produktů. Martin Zet se ve svém díle zaměřil na tři ženské umělkyně: spisovatelku Goldy Parin- Matthey, sochařku Marii Biljan-Bilger a umělkyni Susanne Wenger, která pod pseudonymem Adunni Olorisha působila v Nigérii. Jejich netradiční příběhy (všechny jsou rakouského původu, dvě z nich se dokonce narodily přímo ve Štýrském Hradci) se pro Zeta staly silnou inspirací během jeho rezidence ve štýrskohradecké galerii <rotor>. Vladimír Turner se s vystaveným náhrdelníkem z dlažební kostky naopak přímočaře zaměřil na odkaz k symbolům revoluce, který dlažební kostka nese, a nošení tohoto náhrdelníku na veřejnosti se pak projevilo jako forma aktivismu. Výstava jako celek apeluje na rostoucí nacionalismus a skryté totalitární tendence (a to nejen v Rakousku), které sílí široko daleko kolem nás, a připomíná, že je nejvyšší čas začít jednat.

 

Tereza Záchová

 

 

 

 

 

 

Vladimír Turner, Bijouterie, 2018, pohled do instalace výstavy Alphabet des anarchistischen Amateurs, Graz, <rotor> Zentrum für zeitgenössische Kunst, 2019, foto: Thomas Raggam.

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek