Každý rok na jaře vyhlašuje Akademie designu ČR krále a královny tuzemského designu. Letošní ocenění s sebou ale nesla mnoho nečekaných zvratů, především kvůli množství preventivních opatření. Hvězdy českého designu proto nezískaly své ceny za bouřlivého aplausu nabitého hlediště ve Stavovském divadle, ale poněkud netradičně prostřednictvím bezdotykového předávání zásilek od tajemného kurýra. Koho nakonec originální trofejí s romantickým názvem Kus snu překvapil?
Tajemná postava procházející Prahou nechávala krabici s oceněním Czech Grand Design, které navrhovala jeho loňská vítězka Tereza Rosalie Kladošová, položenou na určeném místě, kde si designéři zásilku vyzvedli. Teprve poté se telefonicky dozvěděli, jaké příjemné překvapení je v balíčku čeká. Vítězové pak sami natáčeli příspěvky, ve kterých byla zachycena jejich autentická prostředí i bezprostřední radost. Vládní omezení tak paradoxně tradičnímu a mnohdy únavnému předávacímu ceremoniálu prospěla, protože klasickou formu posunula k větší nadsázce a humoru. Způsob předávání ale nebyl jedinou mimořádností v letošních cenách CGD. Historickým milníkem bylo také ocenění Lucie Koldové, designérky specializující se na nábytek, svítidla a šperky, která jako první za celou čtrnáctiletou existenci udělování CGD získala hlavní cenu už podruhé.
Už delší dobu jsou ceny CGD kritizovány kvůli oceňování několika prověřených, notoricky známých a stále se opakujících jmen, pragocentrismu a nepružnému vnímání designu, posouvaného do roviny povrchního pozlátka pro nafoukané egoisty. Pár letošních vítězů naznačuje obrat k lepšímu, především v kategoriích grafika, ilustrace a objev roku. Že se etablují stále noví a talentovaní designéři, potvrzuje ocenění doposud poněkud málo reflektovaného Jana Matouška v kategorii grafický design. Podílel se např. na vizuálním stylu Národní technické knihovny v Praze nebo Národního filmového archivu. Jeho práci tedy veřejnost zná již delší dobu, ale až teď je konečně trochu „vidět“ i sám Matoušek. Krabici s „Kusem snu“ získal za vizuální koncepci výstavy a grafického designu knihy Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky. Pružnější vnímání oboru designu dokládá také senzační objev roku, kterým se stal Vítek Škop. Porotu zaujal projektem interaktivní učebnice fyziky Vivid books, která funguje na principu rozšířené reality. Jeho počin by mohl pomoct nasměrovat reformu současného školství a vrací profesi grafického designéra k původní rovině zodpovědnosti a inovace. Ani tento designér však není úplným elévem. Pracoval např. na vizuálech pro festival Dvořákova Praha nebo pro Národní hřebčín Kladruby nad Labem. Od roku 2016 uděluje Czech Grand Design krom „klasické“ grafiky také titul ilustrátor roku. Už vyčlenění samotné kategorie bylo odpovědí na různé výtky. Letošní vítěz ale navíc nepatří k běžným prvoplánově líbivým autorům. Nikola Logosová, která cenu získala za ilustrace pro dětské knihy POZOR DOKTOR! Dějiny medicíny v sedmi dnech a Klub divných dětí, je ukázkou posunu vnímání akademie a reflexe trendů, kterými se současná ilustrace ubírá. Mimořádnou pozici Nikoly Logosové v oboru ilustrace v současnosti potvrzuje také ocenění knihy Klub divných dětí titulem Nejkrásnější česká kniha roku 2019 v kategorii dětské literatury. Nikola Logosová ale není v CGD žádným nováčkem. Už v roce 2016 získala za svoji práci nominaci, kterou však neproměnila ve vítězství. Akademie designu tedy oceňuje dlouhodobě prověřené i mladé, dynamicky se objevující autory. Co by ale pro příští rok bylo vhodné zvážit, je fakt, že úplně všichni výše zmínění laureáti jsou absolventy Vysoké školy umělecko-průmyslové v Praze.
Další vítězové v jednotlivých kategoriích: móda – Jan Černý, šperk – Eliška Lhotská, fotografie – Michaela Karásek Čejková. Do síně slávy byla letos za celoživotní dílo uvedena světoznámá umělkyně – výtvarnice, ilustrátorka, malířka, sochařka a autorka experimentálních knih – jednadevadesátiletá Květa Pacovská.