Pro umění posledního desetiletí se často současnost stává jen jakýmsi spekulativním uzlem mezi minulostí a budoucností, v němž umělec hraje roli novodobé Pýthie, věštkyně varující i soudící. Jedním z nejčastějších témat je pak přítomná otázka globální kulturní transgrese, spojená jak s nárůstem vlivu nové supervelmoci – Číny, tak také s tentokrát již asi skutečně neodvratným nástupem AI. Tato proměna řady civilizačních paradigmat se pro množství autorů stala možností, jak hledat alternativy k problémům současnosti. Vizionářské spekulace, které západní kulturu ovlivňovaly již od dvacátých let, možná tentokrát nejsou jen blouzněním avantgardy či úniky do pohádkových světů, ale nastávající realitou. Lawrence Lek, v Londýně působící umělec malajsko-čínského původu, tvoří na pomezí videa, filmu a hudby. Jeho častým nástrojem je počítačová simulace, ať již ve své 3D podobě, nebo ve smyslu AI výpočetních procesů. Pokud sledujeme jeho tvorbu, je zřejmé že podobně jako v soudobé filmové sci-fi je přítomné až obsedantní téma vztahu umělé inteligence a lidského strachu z ní. Také v jeho galerijních prezentacích, jako byla ta nazvaná Ghostwriter v pražské galerii Kurzor, zůstává zásadním právě ona filmově narativní složka, v tomto případě počítačově 3D generované video AIDOL 爱 道 v délce celovečerního filmu. Lek, který ve svých starších dílech reagoval na zcela akutní otázky spojené s AI – jako je například nahrazení lidské kreativity tou počítačovou, se k nim na výstavě vrací prostřednictvím nelineární narace založené na svůdné exotice zvukové a vizuální stránky. Ačkoliv ve vystavených dílech naznačuje možnost interaktivity diváka, ve skutečnosti veškerá síla jeho sdělení spočívá v uchopení zjednodušené 3D vizuality počítačových her a jejich naservírování divákovi jako pasivní snové projekce. V kontextu dnešní celosvětové krize spojené s psychologickými důsledky hrozící pandemie se nakonec zdá, že úsilí generovat možnou budoucnost značně změnilo své směřování. Ačkoliv to byly právě AI, které jako jedny z prvních předpověděly nebezpečí možné pandemie, narativy, které nám předkládá tento tvůrce, se staly spíše únikovými sny o jiné budoucnosti než o té, která nastane.
More stories by
Večne druhoradý archív?
Online databáza Secondary Archive si dala za úlohu združiť viaceré generácie ženských autoriek strednej Európy, pričom sa sústreďuje na poslednú…
ECHO
Poprvé po sedmi letech nabídla Fait Gallery divákům pohled do své sbírky, přičemž oproti předchozím introspekcím byla tato přehlídka rozsáhlejší a koncepčně promyšlenější.…
LUXSU
Retrospektivní návrat k tvorbě studentské skupiny Luxsus byl zajímavý už tím, že na jednom prostoru koncentroval významnou část její produkce z druhé poloviny 90. let. V…
Anna Hulačová
V suterénu Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně byl do poloviny listopadu vystaven projekt Rezidua kolektivizace sochařky Anny Hulačové, sestávající z několika desítek betonových…