Milan Houser by

by 23. 7. 2024

Brněnský autor Milan Houser (1971) je známý především malbou, ale věnuje se také objektům a instalacím ve veřejném prostoru a právě v nich je nejvíce vidět ovlivnění jeho profesorem z Ateliéru monumentální tvorby na AVU v Praze Alešem Veselým. Ať se jedná o objekty ze židlí vzniklé pro Brno Art Open 08, skleněné kostky do kterých na začátku 21. století uzavíral stromy, keře a rostliny, aby zkoumal možnosti prožitku prostoru, nebo Kouli, objekt, který je od roku 2001 umístěn v Gutenbergově ulici v Liberci a jeho zmenšenina i na této výstavě.

Malby Milana Housera jsou abstraktní. Prošly procesem vzniku od pastózních nánosů barvy přes nanášení stříkací pistolí až po malbu do speciálního laku CELOLESK C-1037 C0000 Bezbarvý Houser. Ten se vyznačuje svojí měkkostí a velmi dlouhou dobou tvrdnutí. Tento lak autorovi umožňuje ve své tvorbě nalézat to, co ho zajímá především – proces vzniku malby a práce se základními materiálními složkami obrazu, tedy s barvou, plátnem a rámem. Pracuje horizontálně, lak i barvy na podklad vylévá výhradně ručně a při vzniku malby využívá gravitace a magnetismu.  Zvláště na velkých obrazech je vidět, jak se pod tíhou laku a barev plátno ve středu formátu natahuje a vytváří hloubku, která může schnout i několik měsíců. Kovové částečky v barvě mu pak pomáhají ji mísit a šířit po plátně.

V současné době Houser čím dál více pracuje s magnetismem. Na obrazech vytváří prostorové kompozice z železných pilin. Dosahuje tím až neuvěřitelně temného a hlubokého dojmu, který nás svou vizualitou odkazuje mimo nám známý svět.

Proces a zájem o vznik obrazu Houser dokládá jednak vytvářením skoro nekonečných sérií obrazů, ve kterých se snaží postihnout veškeré možnosti a způsoby zkoumané problematiky, jednak i  tím, že skoro bez výjimky své obrazy nepojmenovává, ale opatřuje podrobným popisem jejich složení.  Význam procesu vzniku maleb je prezentován i na výstavě Přitažlivost kurátorovanou Filipem Suchomelem, ředitelem Oblastní galerie v Liberci, a to dominantní, monumentální, multimediální instalací, která vznikla ve spolupráci s brněnským sound-designérem Jiřím Suchánkem. Celestia II je vodní nádrž, na jejíž hladině je barva, která  je rozhýbávána zvukovými vibracemi. Simulace děje odehrávající se během doby schnutí Houserových obrazů je až meditativním zážitkem. Současně je také dokladem toho, že po 10 letech umí galerie přesně a perfektně pracovat se svými prostory i jejich historickým odkazem.

 

More stories by

Romana Veselá