Otisky hlíny, dřeva a šídlatky v současném designu by

by 23. 2. 2025

Recyklace, upcyklace, využití odpadních materiálů, udržitelnost, to jsou témata, která pomalu přestávají být něčím neobvyklým a přirozeně se zařazují do přemýšlení a tvorby každého designéra*ky, které zajímá, jakým způsobem další produkce ovlivní naši planetu a množství odpadu, jenž stále roste, a zdali nový produkt opravdu dokáže zlepšit kvalitu života. Volba materiálu bývá klíčovou odpovědí na tyto otázky a designéři*ky se víc než kdy dřív rozhlížejí i po spolupracích mimo svůj obor a pouští se do vědeckých zkoumání, odkud se materiál bere či jakou bude mít životnost.

V tomto naprosto samozřejmém cyklu přemýšlení o udržitelnosti však spousta tvůrců*kyň bojuje s estetickými výzvami a snahou vytvořit produkt, který by zároveň dosahoval takových kvalit, aby byl prodejný a vhodný i do náročnějších interiérů. Velmi častou reakcí zavedenějších jmen české i zahraniční designové scény na tyto nároky je pak tvorba limitovaných kolekcí či kusů na zakázku z těch nejkvalitnějších materiálů, které zajistí především dlouhou životnost. Průměrný život interiéru, jak už ve svých detailních studiích zkoumal i architekt Karel Prager, ovšem trvá kolem deseti let, ať už z důvodu opotřebování, touhy obměnit si vybavení domova či jednoduše změny bydliště, protože člověk vstupuje do další životní etapy. Nabízí se tedy otázka, zda sázka pouze na dlouhověkost designu není u některých produktů spíše krátkozraká a zda není nutné více sledovat současnou dynamiku společnosti. Druhým nejčastějším přístupem k udržitelnosti je právě zpracování odpadního materiálu, který vzniká při extrakci jiných materiálů nebo je přehlíženou surovinou nikoliv z důvodu své závadnosti či menší kvality, ale proto, že se zkrátka zatím nikdo nepustil do studia jeho možností například v jiném odvětví.

Pečlivé studium materiálového potenciálu, jenž stojí v opozici k masové produkci a těžbě, je středobodem projektu young earth designérské dvojice Janský a Dunděra a kolektivu ko-lemhlíny, který se zaměřuje na využití hliněných materiálů v architektuře a dalších oborech. Hlína, často spojovaná s využitím v chudých rozvojových zemích, má potenciál v budoucím sta-vebnictví, ale také dlouhou historii v architektuře výrazných ikon, jakými byli Le Corbusier či Frank Lloyd Wright. Je to materiál, který po druhé světové válce odpověděl na nedostatek či ne-dostupnost jiného stavebního materiálu, ovšem velmi málo současných projektů překročilo výzkumnou fázi do té realizační. Kolemhlíny je kolektiv složený z architektky Svetlany Devyatki-ny, designéra Matěje Janského a inženýra Lukáše Bejčka, jejichž multidisciplinarita je základem pro kvalitní výsledky ve všech fázích projektů – od konzultací po realizaci – a vyznačuje se také respektem k materiálu.
„V České republice se v důsledku stavebních činností každoročně vykope stovky milionů tun hlíny. Většinou se jedná o přírodní zeminu a kamenivo, které navzdory své nezávadnosti končí jako odpad, což tvoří třetinu z celkového objemu. Převoz a zpracování čisté zeminy zvyšují eko-nomické a energetické náklady. V kontextu, kdy stavební průmysl je jedním z největších znečišťovatelů a je zodpovědný za více než třetinu světových emisí CO2, je třeba se soustředit na efektivní nakládání s přírodními zdroji.“ Pod touto premisou vytvořili kolemhlíny společně s designéry Janským a Dunděrou na letošním Designbloku kolekci stolů v čele s velkorysým ku-sem s názvem around vyrobeným ze směsi hlíny, jílu, vody a zbytků z kamenické výroby. Jeho deska je v podstatě vzorkem broušené hliněné podlahy a je vyrobena z hlíny vytěžené při hloubení metra D. Noha stolu je naopak vzorkem dusané stěny. Hlína pochází z výkopových prací zhruba do jedenácti kilometrů od centra metropole a většina další příměsi pak z deponie, úložiště odpadního materiálu vybraného při výkopech a určeného pro další využití. Vedle hlíny použili designéři i kamenivo jako rozdrcený odpadní materiál z odřezků sli-veneckého mramoru, typického pro mozaiku pražské dlažby, nebo lipovského mramoru, použitého na Plečnikově Býčím schodišti na Pražském hradě. I přesto, že jsou povrchy stolů opracovány voskem a olejem, vše zůstává přírodní a materiál je pak znovu použitelný. Matěj Janský a Cyril Dunděra vytvářejí již od svých studentských let pod značkou MCDJ nadčasový designový nábytek, interiéry i výstavní instalace a jejich tvorbu nabízejí zahraniční značky Cappellini či Kler, na domácí scéně pak Master & Master nebo SegraSegra. Jejich bohaté zkuše-nosti zajistily citlivé zpracování estetické složky a dodaly stolům punc jednoduchosti, nadčaso-vosti i svébytného rukopisu.

Designér Adam Kvaček se svým projektem Paradox of Isoëtes zkoumá vztah člověka a přírody skrze ohrožený druh šídlatky. Jeho práce zaujala nejen tuzemskou scénu, ale byla prezentována na prestižních přehlídkách designu jako Dutch Design Week nebo Alcova Miami.

Podobně promyšlený přístup a poctivá výzkumná práce se projevily v dalším projektu, který na Designbloku strhnul pozornost širší veřejnosti i odborné poroty a vysloužil si cenu za nejlepší designérskou prezentaci. LED svítidla vrhají ostré světlo na několik podstavců s jednoduchými formami jako na laboratorním stole, kde se zkoumá na první pohled těžký studený kámen. Ve skutečnosti se jedná o odřezky dřeva v projektu AddWood, ve kterém se propojili výherci De-signblok Diploma Selection z roku 2023. Tento rok se Esmée Willemsen, Janek Beau, Friedrich Gerlach a Julia Huhnholz rozhodli spolupracovat v unikátním formátu, kde každý po svém pra-coval s metodou aditivní výroby dřeva. V dřevařském průmyslu je množství odpadového mate-riálu také stále víc znepokojující, ale díky vývoji digitálních technologií mohou tvůrci i výrobci plynule přecházet na regenerativní přístup, který přehodnocuje způsob získávání, zpracování a využívání dřeva. Bio-digitální materiálový systém econitWood využívá zbytky dřeva z těžby a pil, a prodlužuje tak životní cyklus tohoto naprosto zásadního materiálu v architektuře a interiéro-vém designu. Systém prostřednictvím 3D tisku efektivně transformuje každou částečku jemně rozdrcených dřevěných odřezků v kombinaci s pojivou přísadou do rozličných návrhů.
Pohovka, stolek, stohovatelné boxy nebo rakev jsou čtyři návrhy, které ve své estetické podobě a designovém řešení vykazují naprosto odlišné přístupy, ale zkušenosti se zpracováním materiálu designéři*ky během procesu výroby sdíleli a pomáhali si. „Je skvělé, že můžeme spolupracovat a zároveň si každý tvořit podle vlastních představ a požadavků. Tento kolektivní přístup založený na sdílení nám vyhovuje a rádi bychom viděli více designérů, kteří takto pracují,“ říká Esmée Eil-lemsen, která spoustu kolektivních poznatků využila při navrhování customizované rakve. Ta svým zaobleným minimalistickým designem zjednodušuje výrobu a snižuje dopad pohřbívání na životní prostředí. Jelikož jsou materiál i pojivo ekologicky odbouratelné, je vhodný pro lepší ro-zklad a filtraci v různých půdních podmínkách. Jakou životnost ovšem v odlišné půdě bude rakev mít, musí ještě zhodnotit čas. Technologie a dřevěné odřezky však umožňují, že si zákazníci mohou rakev vyzdobit či popsat dle vlastních požadavků.

Výhody materiálu, který se vyrábí výhradně na zakázku, aby se minimalizovala ekologická stopa z hlediska skladování a logistiky, využil i Friedrich Gerlach ve své pohovce Lumo. EconitWood jako zvukově i tepelně izolační, ohnivzdorný a stabilní zpracoval do pohodlného ergonomicky upraveného sezení. Doplnil jej o čalounění ze stoprocentní vlny, které je možné dle potřeby odnímat a měnit. Vizuálně připomíná pohovka spíše strukturu písku a využití 3D tisku se ve skládaných liniích odhalí až při dotyku jejich mírně drsného povrchu. Podobné objekty byly k vidění také na letošním milánském týdnu designu Salone del Mobile, kde v rámci platformy Alcova představil designér Harry Thaler štíhlé lampy a monolitické stoly, objemná křesla a stoličky, které působily jako vyrobené z jedné jediné formy. Jeho výstava „Printed Nature“ ve vile Vagatti byla jedním z výrazných momentů tohoto nejdůležitějšího svátku designu v roce, kde se povedlo propojit využití odpadních materiálů a digitálních technologií s nadstandardní estetickou kvalitou.

V opozici k takto detailně rozpracovaným projektům leží výzkumné práce, prozatím v rovině spekulativní, která ovšem dodává důležitý kontext pro naše budoucí uvažování o přírodě a spotřebě. Paradox of Isoëtes je projekt designéra Adama Kvačka, který v rámci své magisterské práce v ateliéru produktového designu Froňka a Němečka zkoumal odcizení člověka a přírody prostřednictvím narativu propojeného s prehistorickou vodní rostlinou šídlatkou, latinsky Isoëtes. Ta je historicky ohroženým druhem, který je zasažen ničením biotopů, kde se nachází, a to především kvůli těžbě a vyhazování odpadu. Otázkou v tomto případě není, jak odpad zpra-covávat, ale jakým způsobem ho svědomitě ukládat, a zachránit tak mimo jiné rostlinné druhy, v nichž nemusí člověk nutně vidět přínos pro své vlastní žití. Kvaček se v práci zaměřuje na tři body interakce člověka s přírodou: ochranu ohrožených druhů, komodifikaci rostlin pro potřebu člověka skrze lesní monokultury a vytváření umělého prostředí pomocí skleníkových komplexů. Hlavní teze jeho práce spočívá v myšlence, že nejjednodušší způsob záchrany ohrožených druhů je učinit je pro člověka užitečnými, tedy komodifikovatelnými. Předkládá nám produkt – symbol konzumní společnosti, příbor na jedno použití, vyrobený však nikoli z plastu, ale právě ze zmíněné šídlatky. Tvarově i velikostí kopíruje vidlička a nůž přesně ty, které známe z fastfoodových řetězců, jejich barva a lehké opotřebení ale napovídá, že se díváme na produkt jako z jiného století. Možná tisíciletí. Kvaček spekuluje o vzdálené budoucnosti a nechává příbor zfosilnit. „Příbor jako fosílie představuje symbol současné civilizace i stopu, kterou za sebou zan-echává, podobně jako se prehistorické rostliny otiskují v přírodních zkamenělinách,“ dodává. Odpad a recyklace mohou nabývat mnoha podob a designéři si dnes stále více uvědomují, že možná ten nejlepší otisk naší civilizace by měl být naprosto minimální, ať už ten ze šídlatky, dřeva, nebo hlíny.

More stories by

Martina Freitagová