Ceny kritiky za mladou malbu (CKZMM) se od loňského roku ujímá nové organizační duo: umělkyně Lucie Svoboda Mičíková a Patrik Svoboda, art director a grafický designér. Společně vedou od roku 2022 galerii Okraje v Táboře, kterou provozují jako platformu podporující místní kulturní komunitu a zároveň zde využívají své zkušenosti ze současného umění.
CKZMM byla založena v roce 2008 pod záštitou Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků s podporou Ministerstva kultury České republiky a dalších partnerů. Loni proběhl její 17. ročník a nadcházející 18. ročník přinese zásadní změny, včetně nové koncepce fungování ceny.
Galerie kritiků z pražské Adrie, kde se cena tradičně udělovala a kde také 24 let působila, minulý rok obdržela výpověď z nájmu za velmi nepříznivých podmínek. Noví organizátoři se proto rozhodli ujmout se vedení této významné platformy s dlouholetou tradicí a zároveň přinést změny, které zlepší nejen podmínky pro mladé umělce/kyně, ale také zvýší povědomí o Ceně u širší veřejnosti. V současnosti se připravuje výběr nových prostor pro pořádání výstavy finalistů/ek CKZMM, a to i prostřednictvím regionální výstavy.
Jedním z hlavních cílů CKZMM vždy bylo podporovat médium malby, poslední roky s důrazem na intermediální přesahy. Tento závazek chtějí organizátoři nadále rozvíjet, protože věří, že má malba v českém i mezinárodním kontextu stále silnou pozici a její možnosti jsou, i přes její historické ukotvení, neustále rozšiřovány. Co se týče tematických okruhů, přejí si nechat je otevřené a nabídnout tak umělcům/kyním prostor pro kreativní svobodu. Prioritou je také zlepšení institucionální a produkční podpory pro mladé umělce/kyně a rozšíření strategických partnerství pro dlouhodobé fungování ceny.
Transformace probíhá v několika klíčových změnách v pravidlech soutěže oproti původnímu formátu: zaprvé byl věkový limit posunut z původních 30 let na 35. Zadruhé byla zrušena podmínka uměleckého studia (nebo čerstvého absolvování vysoké umělecké školy). Hlásit se nyní můžou i umělci/kyně mimo akademické prostředí, což může výrazně napomoct větší diverzitě soutěžících. Stále platí, že je soutěž otevřena nejen českým občanům, ale i osobnostem dlouhodobě žijícím nebo působícím v České republice. Struktura ocenění se však mění: místo udělování druhého a třetího místa bude oceněn pouze jeden laureát nebo laureátka z pěti finalistů/ek. Nově vznikne čestná cena, která ocení jednoho z minulých finalistů/ek za jeho či její dosavadní přínos.
Dále organizátoři chtějí zlepšit finanční a produkční podmínky pro oceněné tvůrce. Dříve byla na přípravu výstavy přidělena pouze omezená finanční podpora a laureáti měli možnost jen krátké zahraniční rezidence. Nově tým plánuje oslovit soukromý sektor a významné instituce, aby zajistil delší zahraniční rezidence, granty na tvorbu a další možnosti samostatných výstav. Velký důraz bude kladen na mediální strategii. Kromě tradičních médií se organizátoři zaměří na digitální platformy a sociální sítě, aby soutěžící získali širší viditelnost nejen v rámci umělecké scény, ale i mimo ni.
Přes výše popsané budoucí výzvy a vize si Lucie a Patrik uvědomují, že transformace Ceny je náročný proces. Jak sami uvádějí: „Transformace Ceny a její nový koncept není určitě jednoduchý úkol, ale chceme se zaměřit na pozitivní myšlenky a záměry, které napomůžou ke zkvalitnění prostředí kolem Ceny jako takové. Porota bude sestavena s mandátem na dva ročníky a její složení bude co nejvíce konsenzuální, aby zastupovala všechny vrstvy uměleckého provozu.“ Hlavní rozdíly tak pocítí finalisté a finalistky spolu s diváky již tento ročník při návštěvě výstavy a doprovodných programů.