Muzeum umění a designu v Benešově začalo rok výstavou vycházející z magisterské práce malířky Terezy Tomanové. Loňská absolventka AVU (2024) zve návštěvníky do Šímovy síně, která vypadá lehce opuštěně. Pár o zeď opřených pracovních nástrojů obklopují obrazy s příjemně jemnými tóny. Větší barevné plochy lemované bílými nesouvislými linkami připomínají praskající led. Některá díla odhalují rýsující se okvětní plátky, v jiných už jsou květy divoce v rozpuku. Menší formáty laděné do fialové barvy s centrálním motivem podobajícím se oblázkům nechávají lépe nahlédnout barvám výjimečným tím, že si je Tomanová vytváří sama v dialogu s přírodou. Plátna tak postupně podléhají chemickým procesům a ztrácí na sytosti. Tento moment řízené náhody a rozhodnutí ponechat věcem svůj čas mi přišly na výstavě nejhodnotnější. Stejně jako samovolně plyne čas v zahradě a zahrada reaguje na změny ročních období, mění se i barvy.
Autorka se dlouhodobě zabývá vztahem člověka k okolnímu prostředí. To ale jako by ve výstavě Zahrada: místo se(t)kání trochu chybělo. Přestože jsem k obrazům mohla přistoupit velmi blízko, stejně se mi nepodařilo zbavit se pocitu distance. Neškodilo by více si pohrát s výstavním prostorem, který by určitě pojmul větší množství obrazů nebo prvků, jež by s díly nějak komunikovaly. Chumel průhledných plastových vlasců vypadá, že ho někdo v místnosti pouze odhodil nebo zapomněl. Chybí mu osvětlení, které u diplomové práce fungovalo dobře a díky němuž získal význam a divák si mohl vytvořit představu kupy sena.
Kurátorský text Karolíny Varvařovské vybízí k zimnímu odpočinku, místnost tak může svým nepřehlcením na někoho působit jako moment zastavení se po dlouhém úseku pilné pracovní činnosti. Zahradní náčiní má svým odklizením do kouta pravděpodobně podtrhovat atmosféru přestávky, ukončení nějaké etapy. Přesto ve mně bohužel zůstal dojem neucelenosti a vzhledem k tomu, že se jedná o sólovou výstavu, čekala bych, jak už jsem výše uvedla, preciznější přizpůsobení se výstavnímu prostoru a využití šance pořádně si s ním pohrát. Přeci jen i v zimním období se v zahradě dějí velké zásahy, jež by stálo za to nastínit.