Na výstavě Kapitalischer Realismus? (kurátoři Michal Škoda a Karel Císař) představuje ve střídmé instalaci své nejnovější práce Christopher Williams. Jeho na první pohled banální, a přitom dokonale provedené snímky se při bližším zkoumání promění v kritické dílo reagující na situaci, v níž se nachází současná společnost. Výstava odkrývá některé aspekty fotografického média. Například provokativně sytá žlutá, objevující se na několika vystavených fotografiích, odkazuje ke společnosti Kodak, jež proměnila svět výrobou fotoaparátu dostupného masám a pověstnou reklamou „Stiskněte spoušť, všechno ostatní zařídíme my.“ Instituci fotografie tematizují i další práce: barevné zátiší z temné komory, snímek s bleskovým generátorem nebo detailní záběr ruky s expozimetrem (a rozostřenou modelkou v pozadí). Předpokládanou transparentnost média Williams zpochybňuje prostřednictvím snímku makety okenních profilů. Okno v tomto případě přestává plnit svou funkci, protože neumožňuje pohled skrz.
Williams kriticky nahlíží nejen povrch fotografie, ale zpracovává i hlubší společenský kontext, který podtrhnul i v názvu výstavy. Následky mocenského rozdělení světa na východ a západ poodhaluje pomocí jemných náznaků. Například půlí, následně fotografuje a vystavuje východoněmeckou alternativu středoformátového Hasselbladu, fotoaparát Praktisix. Zároveň také podrobuje kritice současný kapitalistický systém. Situace, jimž jsme uvykli a vnímáme je jako naprosto samozřejmé, ukazuje v jejich nesamozřejmosti. Například fotografuje (respektive v profesionálním studiu nechává fotografovat) orosená jablka a v galerijním prostředí prezentuje snímek podobný těm, které běžně vídáme ve výlohách supermarketů. Na další zdánlivě reklamní fotografii působí podobně rušivě – jako zcizující efekt – špinavé nohy modelky. Williamsovi se v nejnovější tvorbě daří demaskovat dobrovolný konformismus, za nímž se skrývá současná ideologie.
CHRISTOPHER WILLIAMS, pohled do instalace výstavy Kapitalischer Realismus, 2011, výstava vznikla ve spolupráci s Galerií Gisela Capitain Köln, foto: Jan Mahr.
Hana Buddeus