ZTIŠENO by

by 11. 9. 2011

Wannieck Gallery si drží stanovenou laťku. Není to laťka úplně nejvyšší, ale přesto je položena dosti vysoko. Procházejí se po ní vesměs čeští malíři střední a starší střední generace. Potencionální návštěvník díky tomu ví, co má od Vaňkovky očekávat, a při návštěvě galerie nebývá zklamán. Odvrácenou stránkou tohoto dramaturgického plánu je jistá podobnost všech výstav, která může po nějaké době začít trochu nudit. Možná si něco podobného říkal i kurátor výstavy a majitel galerie Richard Adam, když se rozhodl připravit výstavu Ztišeno. Ryzí malíře vystřídal adamovsky pojatý pohled na konceptuální tvorbu zastoupený pověstným participem Tomáše Vaňka z prasklých balonků, propiskovými kresbami Jana Nálevky, fotografiemi Aleny Kotzmanové či Jasanského s Polákem, nebo dokonce objekty Evžena Šimery. A pokud se jedná o malbu, prezentovaní „malíři“ často pracují s plátnem pomocí jiných prostředků, než je štětec s barvou. Jako příklad poslouží Michal Pěchouček a jeho šité obrazy z cyklu Time For Bed nebo Milan Houser, jenž na plátno nalévá litry a litry barvy, které dávají vyniknout struktuře blind rámu. A přestože Houserova díla vypadají jako závěsné obrazy, je vhodnější o nich mluvit jako o obrazo-objektech.

Potěší také to, že výstava dobře drží pospolu díky jasně formulovanému výběru podle klíče, který vystihuje jedna z vět v doprovodném textu: „Působivost uměleckého díla se přesouvá z vystaveného artefaktu více do myšlenkového kontextu toho, co o umění víme a jak o něm přemýšlíme.“ Konceptuální umění je však Adamovým způsobem vybráno a prezentováno tak, aby divák, který očekává další ryzí malířskou výstavu, neodešel zklamán.

Na závěr je třeba vyzdvihnout jedno jméno. Jako host se na výstavě představila americká umělkyně Morgan O´Hara. Prezentovala se projektem, jehož výsledkem jsou velmi čisté, jednoduché a působivé malby, které vznikly na základě záznamu pohybu rukou při různých lidských činnostech – převážně hry na hudební nástroje. O’Hara stejně jako celá výstava dokumentuje, že i když hlavním motivem vzniku díla je myšlenkový koncept, výsledná forma může vypadat velmi atraktivně i pro sběratele umění nebo pro toho, kdo hodnotí díla podle toho, zda by si je doma pověsil na zeď.

Pohled do instalace výstavy Ztišeno, v popředí MICHAL PĚCHOUČEK, Time For Bed, 2010, textil na plátně, akryl;

TOMÁŠ VANĚK, Particip č. 126, 2011, latexové balóny na stěně.
Foto: Silvie Šeborová.

Silvie Šeborová

More stories by

Silvie Šeborová