Německý umělec Thomas Zipp (1966) je v současné době řazen k předním reprezentantům narativního umění. Jeho tvorba se zaměřuje na psychologické a filozofické roviny společnosti, které pojednává za použití různých médií. Zajímají ho společenské interakce, jejich funkcionalita i momenty dysfunkce v podobě různých duševních poruch. Ve svých dílech, prezentovaných například na Benátském bienále, zkoumal tato témata v institucionálním kontextu. Jeho prezentace ve Svitu se ubírá více směrem k psychofyzice – vědě o vztazích mezi tělem a duší. Prostřednictvím galerie Svit autor oslovil studenty AVU, aby se zapojili do dvoudenní performance, která je základním kamenem celé instalace a bez níž může být „výstava“ pro návštěvníka obtížně uchopitelná. Jak autor, tak i kurátor považují celou akci spíše za laboratoř.
Studenti akademie měli možnost pohybovat se dva dny v prostoru Svitu a vytvářet hudební performance, formovat a deformovat plastové materiály, z nichž většina měla tvar umělých květin. Zipp odkazoval na jeden z psychofyzických jevů, a to na působení rostlin na člověka a naopak vyjádření různých emočních stavů jejich prostřednictvím. Studenti vycházeli ze Zippových základních zadání, kterými měli vytvořit melancholické, introvertní a další psychoportréty. Podobně se mohl zapojit i běžný návštěvník galerie. Mohl využít hudební aparatury, či materiály ponechané na pracovním stole uprostřed místnosti. To vše pod podmínkou, že oblékne uniformní masku. Díky té se stal členem anonymního ansámblu a odpoutal se od vlastní identity.
THOMAS ZIPP, Task Dependence of the Effect of Standards on the Perception ze série Objects, 2013, instalace, různá média, variabilní rozměry, foto: Tomáš Souček
Magdalena Rajlichová