Výběr ze sbírky Galerie U Dobrého pastýře / Brno

14. 10. 2015

Kurátorka Marika Kupková se opakovaně zabývá problematikou sběratelství a domácího kutilství (např. výstavní projekty Eugenika , Sleepless ). Ve spolupráci s Katarínou Hládekovou nyní přišla s konceptem, který oba tyto specifické světy propojuje. Autorky konceptu vycházely ze skutečnosti, že tři na sobě dramaturgicky nezávislé galerijní prostory sdružené pod TIC Brno nejsou a nikdy ani nebyly sbírkotvornou institucí se stálou expozicí. Krátkodobé výstavy v nich probíhají paralelně a v pravidelném sledu tak vytvářejí pomyslné vrstvy jakési sbírkové historie, proměňované výpovědí zde vystavujících autorů.

Vědomou, ale zároveň i spontánní reakcí na konkrétní galerijní provoz se tak obě kurátorky rozhodly okomentovat fenomén sběratelství a archivace, a to i v případě přístupu umělců k tématu. Výběr ze sbírky zahrnuje totiž příklady sběratelství bez ohledu na jejich autentický kontext nebo autorskou intenci. Přesněji vyjádřeno, původní záměry oslovených umělců (Ondřej Basjuk, Isabela Grosseová a Jesper Alvaer, Roderick Hietbrink, Zuzana Janečková a Ondřej Homola, Svätopluk Mikyta, Zbyněk Mikeš, Peter Kalmus, Milan Salák, Aleksandra Vajd a Petr Dub) se snaží Kupková s Hládekovou narušit a následně znovu sestavit do často umělci nezamýšlených celků. Jak samy kurátorky uvádí, jejich pojetí symbolicky vystihuje zastoupené video My Father’s Nature holandského umělce Rodericka Hietbrinka. Autorův otec v něm odváží vlastní sbírku zvířecích vycpanin „zpět“ do lesa, kde se snaží zvířata nainstalovat tak, jak si představuje jejich autentický pobyt v přírodě. Určitého násilí na objektech sběratelské vášně se však nedopouštějí jen samotní vybraní umělci, ale i tvůrkyně výstavního projektu, a to když se rozhodnou vystavit nikoli umělcovu skutečnou sbírku, ale jako v případě Svätopluka Mikyta pouze schránu na tyto umělecky cenné artefakty. Vystává tak metaforická otázka: kdo co vlastně vystavuje a kdo co sbírá? Muzejní koncept výstavy má proto nakonec podobu jakéhosi záměrného naschválu.

 

Výběr ze sbírky pohled do instalace, Galerie U Dobrého pastýře, Brno, 2015, foto: archiv Galerie TIC.

 

Pavlína Míčová

Find more stories

Home