MARIO DIACONO by

by 11. 12. 2012

Mario Diacono. 416 stran, 96 barevných ilustrací. Collezione Maramotti. Reggio Emilia a Silviana Editoriale, Milán, 2012.

Galerista a spisovatel Mario Diacono (*1930) patří prostřednictvím svých eponymních galerií v Boloni, Římě, Bostonu a New Yorku k nejživějším poválečným zastáncům, obhájcům, propagátorům a teoretikům malířského díla Alexe Katze, Juliana Schnabela, Francesca Clementeho, Mimma Paladina, Sigmara Polkeho, George Baselitze a stovek dalších. Toto obrovské kompen- dium shrnuje Diaconovy eseje vytvořené pro výstavy pořádané v galerii Mario Diacono v letech 1994 až 2007, a doplňuje tak autorův dřívější soubor textů Ikonografie a archetypy (Iconography and Archetypes) v roli kritického přehledu americké a evropské malby na přelomu tisíciletí. Jak naznačuje název publikace, zaměřují se tyto texty na tvůrčí napětí mezi historickou determinací a rekurentním motivem (archetypem). Autor zde věnuje pozornost například Matthewovi Ritchiemu, Jacqueline Humphries, Dougovi a Mikovi Starnovým, Kevinu Zuckerovi, Danielu Richovi, Jamesi Sienovi, Daně Schutz a Kelley Walker. Ve své trilogii Diacono upozorňuje na konstantní propojení mezi současným obrazem a dávnými ikonami, trvající navzdory neustálému znovunalézání a objevování nových médií, jehož umělci využívají k naplňování svých idejí. Tento průběžný vztah mezi starým a současným nelze, a to zejména v posledních čtyřiceti letech, popřít. Díky němu došlo k vytvoření nové formy globalismu v umění. Diacono rovněž píše o svých osobních setkáních s umělci, obchodníky a zásadními osobnostmi světa umění, která mu umožnila objevit zásadní postavy současného umění. Na Diaconovi je půvabné to, že uměleckým světem opravdu žije, a jeho očima se tak mohou čtenáři pokusit komplexně pochopit činnost jednotlivých umělců. Uvedení knihy se odehrálo za přítomnosti kritika Boba Nikase v prostorách Collezione Maramotti, a to při příležitosti otevření výstavy Malba jako radikální forma (Painting as a Radical Form), na níž jsou k vidění díla mnoha umělců prezentovaných v této publikaci.

Gea Politi

More stories by

Gea Politi