Epifanie – Na pomezí samoty Dům umění / Ústí nad Labem by

by 22. 12. 2016

Z podhoubí umělecko-aktivisticko-ekologického projektu Na pomezí samoty stvořila trojice jeho organizátorů Dagmar Šubrtová, Miloš Vojtěchovský a Michal Kindernay již třetí organicky proměnlivou výstavu. Její novou podobu s názvem Epifanie – Na pomezí samoty hostil teprve půl roku fungující Dům umění Ústí nad Labem. Část uvedených děl vznikla jako odezva umělců na tři expedice do extrémně poškozených míst v České republice, v Norsku a na Islandu a část byla doplněna nezávislými díly s podobnou tematikou. Kooperačně náročný projekt, který probíhal v roce 2015, a doprovodné výstavy, zaměřené na aktuální zločiny průmyslu vůči krajině, obohatily svá místa konání množstvím přidružených aktivit ve formě sympozií a konferencí. Nicméně jasné zprostředkování jeho významu ve výstavním prostoru výrazně pokulhávalo. Pro lepší srozumitelnost uměleckých děl chyběl zviditelněný kontext ekologických problémů, tematicky provazující jednotlivé artefakty v oblasti znečištění vody, půdy a poškozené krajinné scenérie. Atraktivní by jistě mohla být práce s osobními výpověďmi zúčastněných, která by přirozeně dodala výstavě potřebnou naléhavost a emoce. Zkratkovité uvedení původního projektu Na pomezí samoty znejasňovalo uskutečněnou misi, a tak i organizátory užívané slovo expedice vyznívalo nakonec trochu cimrmanovsky. Otázkou do diskuze a místem pro spekulace zůstala finanční a ekologická efektivita projektu, stejně jako reálný dopad výstavy na veřejnost. Zvolený přístup mohl být vysvětlen úmyslem organizátorů/kurátorů se v koncepci výstavy částečně odchýlit od uplynulého projektu. Naznačovalo by to i rozšíření o díla, jež nevznikla za grantovým účelem, ale jako společná touha po zlepšení životního prostředí. Za výstavou tak zůstala jistá nedořečenost, stejně tak jako pochyby, zda opravdu stála na konkrétně vyřčeném tématu. Nebo se snad pohybovala v abstraktní sféře, která se nevztahovala ke zmíněnému ročnímu projektu a ani nijak zásadně nepřispěla do složité a komplexní problematiky vztahu člověka a přírody?

 

Martina Raclavská

Epifanie – Na pomezí samoty , pohled do instalace, Dům umění, Ústí nad Labem 2016 foto: Jáchym Myslivec.

 

More stories by

Martina Raclavská