7.–9. září 2012 se v bratislavské galerii Photoport konal první ročník originálního festivalu autorských projektů SELF s podtitulem O ľuďoch, kterým netreba hovoriť, čo majú robiť, pořádaný kurátorkami Ľubicou Segečovou, Máriou Riškovou a Evou Kašákovou.
Přiznávám, že jsem autorskými projekty trochu přesycena. Na grafický design, typografii a weby se dívám každý den už deset let, a tak dobře vím, že po určité době strávené třeba v porotě designové soutěže by člověk nejradši designéry všech těch knih a brožur, které díky demokratizaci informací, dostupnosti digitálních technologií a absenci nesnesitelného klienta vznikají tak snadno, bizarních fotografických časopisů bez textů, které by stejně nikdo nečetl, i kdyby tam byly, a A jedniček, které otvírají diskusi na téma: Je plakát vytištěný ve dvou exemplářích pořád ještě plakátem?, s nadšením poslal dělat nějakou užitečnější práci.
Proto taky přiznávám, že jsem do Bratislavy jela s jistou dávkou skepse.
Festival SELF ale dokonale vystihl ducha autorských projektů tvořených a cílovou skupinou přijímaných s bezvýhradným nadšením. Otázkou je, co je příčina, a co důsledek, vzhledem k tomu, že všechny organizátorky mají s tvorbou a pořádáním takovýchto projektů osobní zkušenost. Přizpůsobily místo konání předpokládanému naladění návštěvníků, nebo se naopak naladění návštěvníků přizpůsobilo punkové atmosféře prostoru vymezeného na jedné straně plotem z vlnitého plechu a na druhé bývalým autoservisem a garáží? Ať to byl kalkul, nebo šťastná náhoda, vyšlo to. Výstava Vlastným nákladom v galerii Photoport představila mimo jiné aktivity sdružení Ostblok zkoumající ikony československého průmyslového designu, na které se díváme s pocitem buď středně těžké nevolnosti, nebo iracionálního sentimentu (v závislosti na věku a politickém smýšlení), práci písmolijen Urtd Ondreje Jóba a DizajnDesign Jána Filípka, diplomovou práci absolventky VŠVU Martiny Rozinajové noveucebnice.sk, projekt Visible Data Open Design Studia, alternativní mapu nejlepších míst Bratislavy M_P_BA a mnoho dalších originálních aktivit. Výstavu doplnila dvoudenní série přednášek slovenských a českých designérů. Za všechny jmenujme prezentaci časopisu Komfort Mag, vydavatelství La Piscina kurátorky festivalu, designérky a bloggerky Evy Kašákové, platformy 3/4 Lukášů Veverky a Kijonky, putovního výstavního projektu Knižní ↔ Design nebo Trend Listu Ondřeje Zity a Michala Slobody z pražské VŠUP. Po některých přednáškách dokonce následovaly překvapivě živé diskuse, v nichž jen jednací jazyk prozrazoval, že se nacházíme ve střední Evropě proslavené plachým obecenstvem.
Přestože jsem přesvědčena, že nám zvládnutí formy nedává vždy automaticky schopnost generovat i obsah, potřetí v tomto článku přiznávám, že existují i výjimky: originální, vtipné, nápadité, promyšlené, plné významů, smysluplné.
Festival SELF je toho dokladem. www.self-x.sk
Festival SELF, 2012, Bratislava. Filip Ruisl.
Linda Kudrnovská je šéfredaktorka časopisu TYPO.