Všechny obrazy jednou zmizí by

by 3. 10. 2023

Začátkem července byl zahájen čtvrtý ročník kosovského Autostrada Bienale nazvaný All Images Will Disappear, One Day (Všechny obrazy jednou zmizí). Kurátorské duo Joanna Warsza a Övül Durmusoglu, které se ujalo koncepce již druhým rokem, letos vybízí návštěvníky a návštěvnice, aby se zamysleli nad tím, jak minulost formuje naši budoucnost a jak přežívají různé vzpomínky umístěné v různých objektech a dějištích, či proč lpíme na některých zobrazeních a na některých ne. 

Koncept postavený na mizejících obrazech, symbolech, monumentech, ale i národech a komunitách je zejména fascinující v kontextu jedné z nejmladších zemí na světě, jež je stále de facto sporným územím. Letošní edice Autostrada Bienale od těchto konfliktů zdaleka nezůstávala daleko – jedním ze tří měst, kde se přehlídka odehrávala, byla krom hlavního města Prištiny a autostradové centrály Prizren i Mitrovica, která byla během války základnou Kosovské osvobozenecké armády a dodnes je symbolem etnického rozdělení. 

S těmito tématy pracovala například umělecká dvojice Rena Rädle a Vladan Jeremić. Ta pro mitrovický kulturní prostor 7 Arte vytvořila sérii vlajek, které skrze motta, hesla a symboly pojednávají o vášni i bolesti soužití či o rezistenci vůči nacionalismu. Jedna z vlajek zobrazuje mitrovický abstraktní pomník horníkům, navržený architektem Bogdanem Bogdanovićem v 70. letech minulého století, který se tyčí na horizontu města a na rozdíl od jiných jugoslávských památníků z tohoto období je ve velmi zachovalém stavu. 

Selma Selman, The First Wedding, 2023, foto: Tuğhan Anıt.

I druhé dílo v Mitrovici pracuje s tématem památníků – umělec Alban Muja se rozhodl navrátit repliku místního zmizelého pomníku, pocházejícího také z raných 70. let. Tato socha, zobrazující tři postavy reprezentující hodnoty práce, svobody a vzdělání, znenadání v roce 2010 zmizela a dodnes po ní nejsou stopy. Muja zpracovával téma zmizení pomníku již v rámci minulé edice tohoto bienále a pro tuto přehlídku vytvořil přesnou kopii, jež se má stát opět trvalou součástí veřejného prostoru města Mitrovice. 

Zatímco řada děl pracuje přímo s lokálním post-jugoslávským a poválečným kontextem, jiná přibližují jiné geopolitické kontexty, jako třeba dílo ukrajinské umělecké skupiny Open Group. Ta na rozlehlém betonovém plácku mezi hangáry v Prizreni namalovala překrývající se půdorysy tří regionálních ukrajinských muzeí, která byla po desetiletích fungování v roce 2022 zničena ruskými vojsky spolu s dalšími 443 kulturními místy. Jiná díla pracují se zanikajícími palestinskými orálními tradicemi (Hong-Kai Wang: Hazzeh), restitucí koloniálních lupů ze strany západních institucí (Oscar Lara: Within Heritage Movements) či nárokem původních obyvatel na svou zemi (Nathan Gray a Juluwarlu Group Aboriginal Corporation: Era of the Elders). 

Zatímco řada děl pracuje s velmi palčivými a bolestivými tématy, spíše než bolest lze z celého bienále cítit odolnost, síla a odhodlání. Přehlídka je plná návratů, ať už jde o návrat kurátorského dua z minulé edice, či opakující se díla, jako je Mujova replika mitrovické sochy či slunečnicová pole Agnes Denes, nebo o návraty této přehlídky na místa spjatá s Manifestou 2022, po které jsou v Prištině dodnes památky. Právě tyto návraty nám divačkám a divákům připomínají cyklickou podstatu času a skutečnost, že ne vše ztracené je ztracené navždy.

More stories by

Natálie Drtinová